door

Kinderen eten jaarlijks eigen lichaamsgewicht aan suiker

De meeste Nederlandse kinderen eten per jaar hun eigen lichaamsgewicht aan suiker. Dat meldt televisieprogramma Radar.

Lichaamsgewicht aan suiker

Dat komt onder andere doordat producten voor kinderen vaak meer suiker bevatten dan producten voor volwassen. Zelfs zóveel suiker, dat kinderen met 1 of 2 producten al aan hun dagelijkse aanbevolen hoeveelheid zitten.

Advies

De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert daarom om maximaal 10 procent van je dagelijkse energiebehoefte uit vrije suikers te halen. Vrije suikers zijn suikers die zijn toegevoegd aan producten en de suikers in vruchtensappen, siropen en honing.

Helemaal ideaal zou het zijn als het maximaal 5 procent is. Dat staat gelijk aan zo’n 17 gram suiker. Dat zijn 4 of 5 theelepels suiker per dag.

Eén pakje sap

Ter vergelijking: in één pakje multivitaminesap zit vaak zoveel suiker dat die 17 gram met 1 drankje al binnen is. De ontbijtgranen, de boterham met hagelslag, het biscuitje tussendoor en het toetje na het eten dus niet meegerekend.

Wat cijfers op een rij:

  • een boterham met hagelslag bevat 15 gram suiker
  • gewone cornflakes bevatten 8 gram suiker per 100 gram
  • in cornflakes van Frosties zit maar liefst 37 gram suiker per 100 gram
  • een tarwebiscuit bevat 16,5 gram suiker per 100 gram
  • een fruitbiscuit met appel en rozijnen bevat 36,9 suiker per 100 gram
  • ontbijtgranen voor kinderen bevat gemiddeld zo’n 37 gram suiker per 100 gram

Tip

Hoogleraar Voeding en Gezondheid van de Vrije Universiteit Jaap Seidell adviseert om geen producten te kopen die speciaal voor kinderen zijn bedoeld. Daar zit te veel suiker in dan nodig. Geef je kind dus hetzelfde te eten als jij, luidt zijn advies, en laat je niet verleiden door kinderhelden of cartoons op verpakkingen in de supermarkt.

Auteur: Marjolein Schel – Bron: Radar – Beeld: Shutterstock