door

Komen de muren op je af? 8 tips om thuis tot rust te komen

Het is ook niet niks: een gezin draaiende houden, terwijl je thuis (al dan niet met jengelende kinderen) ook nog productief moet zijn voor je werk én een leuke partner en moeder wil zijn. Merk je dat de stress je opbreekt? Met deze tips word je – gewoon thuis – weer zen. 

Continu thuis zitten met je gezin kan best zwaar zijn. Je zit nu al een tijdje aan huis gekluisterd en het kan steeds lastiger worden om elkaar de ruimte te geven die je nodig hebt. Misschien merk je aan jezelf dat je het minder goed kan hebben als je kind hangerig is, of sneller uit je slof schiet wanneer je partner weer vuile vaat laat slingeren. Heel gek is dat niet: ergernissen worden uitvergroot, en de zorgen en uitzichtloosheid kunnen je opbreken. De stress afreageren in de sportschool gaat even niet en een gezellige avond met vrienden in de kroeg evenmin. Gelukkig zijn er wel degelijk manieren om thuis tot rust te komen.

Advertentie

Lees ook: Relatie in quarantainetijd: 7 tips om het gezellig te houden

  1. Creëer je eigen ruimte
    Juist in deze tijd is het belangrijk om je eigen ruimte te vinden. Ga in de tuin of slaapkamer zitten en meld tegen je partner en kinderen dat ze je even een uurtje (of twee) niet mogen storen. Woon je krap? Een fijn hoekje kan al voldoende zijn. Op deze manier kun je je even terugtrekken en iets voor jezelf doen. Denk aan een boek lezen, muziek luisteren of mediteren.
  2. Zorg voor structuur
    Broodtrommels maken, de kinderen naar school brengen, afspraken op het kantoor: nu de ‘normale’ structuur er niet meer is, kan het al gauw chaotisch worden. Maak daarom een dagplanning waar ook de activiteiten voor de kinderen op staan (bijvoorbeeld school, schermtijd, sport, lezen/knutselen en eten). Structuur is goed voor kinderen, waardoor zij ook meer rust vinden. Vergeet ook zeker niet om me-time te reserveren in de planning.
  3. Sta vroeg op
    Merk je dat het lastig is om tijd voor jezelf te vinden als de kinderen ook aandacht van je vragen? Sta vroeg op (en ga vroeg naar bed) om rustig op te starten (en af te sluiten). Zo heb je altijd even wat tijd voor jezelf voordat de (drukke) dag begint.
  4. Blijf leuke dingen inplannen
    Oké, uit eten en naar een restaurant zijn even verleden tijd. Vakanties en festivals staan ook op losse schroeven. Maar er zijn genoeg leuke dingen die je wél kunt doen. Datenight met je partner, online pubquizen met je beste vrienden, een wandeling door de natuur of een middag schilderen. Ben je in een sombere bui? Zet iets leuks op de planning, alleen het vooruitzicht kan je al opvrolijken.Romantisch avondje uit met je partner? 15 tips die je samen thuis kunt doen
  5. Beoefen thuisyoga
    De lessen van je favoriete yogadocent kun je helaas even niet volgen. Maar yoga kun je ook prima thuis beoefenen. Online zijn er talloze lessen te vinden, ook in het Nederlands. Misschien heeft jouw yogaschool wel een video opgenomen. Belangrijk is hierbij om je, net zoals bij een ‘echte’ les, even af te zonderen van de buitenwereld. Leg je telefoon weg. Vraag eventueel aan je partner of hij even naar de speeltuin wil met de kinderen.
  6. Knuffelen, knuffelen, knuffelen
    Als ouder weet je: een stevige knuffel van je kind maakt alles goed. Vooral in een stressvolle en angstige periode als deze.
  7. Doe ademhalingsoefeningen
    Als je gestrest bent, kun je hoog in je ademhaling zitten. Ademhalingsoefeningen kunnen helpen om rust in zowel je lichaam als geest te vinden. Tel bijvoorbeeld je ademhaling. Je begint bij één en eindigt bij tien. Ben je de tel kwijt of heb je tot tien geteld? Begin dan weer opnieuw. Zo word je je bewust van je ademhaling en verplaats je je gedachten. Tip: doe dit voor het slapengaan om zonder stress in bed te stappen.
  8. Maak een dankbaarheidslijstje
    Sluit de dag af door een lijstje met vijf dingen te maken waar je dankbaar voor bent. Een lieve opmerking van je dochter, de gezondheid van je dierbaren, een glimlach van een vreemde: het kan zo groot of zo klein mogelijk zijn als je zelf wil. Als je dit een tijdje volhoudt, zul je merken dat je je vooral richt op positiviteit.

Lees ook: 10x tips voor thuiswerken met kinderen

Bron: nrc.nl, rn7.nl, telegraaf.nl – Beeld: Shutterstock