door

'Leer kinderen blokschrift: aan elkaar schrijven is achterhaald'

Vanaf groep drie leren kinderen aan elkaar te schrijven, maar wist je dat maar weinig volwassenen dat ook echt blijven doen?

Verbonden schrift

Zo’n 82% van de Nederlanders gebruikt het verbonden schrift dat ze op de basisschool hebben geleerd niet meer. Daarvan schrijft 27% van de ondervraagden letters tegenwoordig los en gebruikt 54% een combinatie van losse letters en het verbonden schrift. Dat blijkt uit onderzoek van uitgeverij Zwijsen, dat lesmethoden uitbrengt voor het basisonderwijs.

Advertentie

Combinatie van schrift

Leerkrachten in het basisonderwijs merken een groot verschil in schrift bij hun leerlingen. Maar liefst 76% van de leerkrachten geeft aan dat zij leerlingen hebben die zichzelf een vorm van los schrift of blokschrift hebben aangeleerd. Met slechte leesbaarheid als gevolg. Een derde van de leerkrachten ziet daarom liever dat hun leerlingen een geschreven vorm van blokschrift aanleren, omdat dit beter leesbaar is. In de praktijk blijkt alleen dat maar 16% van de scholen hiervoor kiest.

Slechte leesbaarheid

Juffen en meesters zien dus dat leerlingen in de bovenbouw afstappen van het verbonden schrift en zichzelf het blokschrift aanleren. Zo ontwikkelen ze zelf een handschrift dat de leesbaarheid niet ten goede komt. Marion van de Meulen, schrijf- en leesspecialist, laat weten: ‘Het verbonden schrift was ooit noodzakelijk om met een kroontjespen goed en op snelheid te kunnen schrijven. Maar kroontjespennen zijn al lang niet meer in gebruik. Uit onderzoek en ervaring blijkt dat kinderen met blokschrift in kortere tijd leren schrijven. Maar wat minstens zo belangrijk is: kinderen blijken met het blokschrift op termijn leesbaarder te blijven schrijven.’

BEKIJK OOK: Lief: kinderen omschrijven hun vader

MEER LEZEN?

Auteur: Marjolein Schel – Bron: Uitgeverij Zwijssen – Beeld: Shutterstock