Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Leven in het nu: 9 krachtige tips voor wat mama-mindfulness

Als moeder heb je veel aan je hoofd. Zen blijven te midden van alle slaapschema’s, schooltijden, traktaties en versgemaakte groentehapjes, is soms een uitdaging - maar het kán wel. Wij geven je 9 tips voor wat mama-mindfulness on the go.

  1. Begin de dag alleen

    Hoe een dag begint, kan helpen de toon te zetten, dus het is van belang om je dag goed te starten. Natuurlijk zal dit er voor iedereen anders uitzien. Het kan een kop koffie zijn (of twee of drie) voordat iedereen wakker wordt, een tv-programma terugkijken in je eentje, hardlopen, het huis opruimen of juist wat langer blijven liggen. Maar zorg dat je ’s ochtends wat tijd voor jezelf reserveert – ook al betekent dit in sommige gevallen dat je nóg vroeger op moet staan. Je zult versteld staan hoe een beetje tijd voor jezelf in de ochtend kan helpen om de rest van de dag soepel te laten verlopen.  ​​

  2. Ademen

    Moeder zijn is een stressvolle baan, met constant nieuwe uitdagingen om mee te dealen. Vergeet dus niet te ademen! Dit klinkt misschien simpel, maar op sommige stressmomenten waarbij verschillende mensen aan je zitten te trekken kan het écht goed zijn om even tot tien te tellen en rustig in- en uit te ademen. Ook deze wee, eh, dit moment gaat weer voorbij…

  3. Vraag om hulp

    Over stress gesproken… Om hulp vragen kan soms moeilijk zijn, maar is ontzettend belangrijk. Je partner is de eerste met wie je daarover in conclaaf kan gaan. Bedenk ook: maar weinig gezinnen kunnen zonder achterwacht; mensen die je bij nood in kan schakelen om op te passen, om je kind van school te halen of voor ‘m te zorgen als hij ziek is en jij echt moet werken die dag. Vergeet dus niet om hulp te vragen als het even te zwaar wordt.

    Lees ook: Wel stress, geen vrije tijd: veel moeders worstelen met balans tussen werk en gezin

  4. Sport

    Mindfulness is er in alle soorten en maten, en ook sporten kan een goede vorm van mindfulness zijn. Het kan stress verminderen, het kan je helpen in het nu te zijn, en het kan problemen even doen vergeten. En bovendien is het ook nog hartstikke goed en gezond voor je lichaam. Geniet dus van alle voordelen als jij weer eens in een downward facing dog op de yogamat ligt of aan de gewichten hangt.

  5. Mediteer

    In plaats van of naast sporten, kun je beginnen met mediteren. Het kan in het begin moeilijk te zijn om je gedachten los te laten, maar oefening baart kunst. Bovendien zijn er tegenwoordig talloze apps, websites en meditatieklasjes om je hiermee te helpen. Probeer niet gefrustreerd te raken en zie elke minuut of zelfs seconde dat je in het ‘nu’ bent als winst.

  6. Check jezelf regelmatig

    Wanneer heb ik voor het laatst gegeten? Hoeveel water heb ik vandaag gehad? Is er tijd om even te gaan slapen samen met kind #2 voordat kind #1 thuiskomt van school? Heb ik een oppas gepland voor dit weekend, zodat de date night echt door kan gaan? Heb ik m’n lievelingschocola in de kast liggen? Kan ik die even stiekem eten als kind #2 op bed ligt? Dit alles en meer is belangrijk om zo nu en dan bij stil te staan, mommy!

    Lees ook: 15 manieren om een mommy burn-out te voorkomen

  7. Neem me-time

    Me-time kan iets kleins zijn, zoals een lekkere latte voor jezelf maken en er een mooi boek bij pakken als je kind ligt te slapen. Maar ben je toe aan iets meer me-time? Denk dan aan een avond dansen met vriendinnen of zelfs een weekend weg zonder je gezin. Het kan egoïstisch voelen en lastig zijn om je gezien achter te laten, maar goed voor jezelf zorgen is belangrijk. Eenmaal opgeladen ben je bij terugkomst alleen maar een leukere moeder.

  8. Tel je zegeningen

    Mindfulness gaat over bewustzijn, en er is zeker iets waar je je als moeder bewust van kunt zijn: je zegeningen. Van een warm huis tot je dierbaren die gezond zijn en vriendinnen die er voor je zijn. Van blije kinderen tot een lieve man, mooie auto en basisbehoeften zoals eten en water. Er is zoveel waarvoor je dankbaar kunt zijn, en het tellen van al deze fijne dingen kan een vorm van mindfulness zijn.

  9. Koester de momenten

    Tot slot: koester als moeder elk moment – de fijne en minder fijne momenten. Zullen er dagen zijn waarop alles misgaat? Natuurlijk. Krijg je als gezin te maken met worstelingen en uitdagingen? Ja. Maar er zullen genoeg momenten zijn waarop je op de bank zit en naar je spelende kinderen kijkt en denkt: wat is dit toch prachtig mooi. Dus ga zo door, blijf ademen en weet hoe dankbaar iedereen is dat je er bent.

Lees ook: Vier signalen die kunnen wijzen op een ‘mommy burn-out’

Bron: Babygaga – beeld: Shutterstock