oudere vader

Met twee jaar al in de schoolbanken? Op déze Nederlandse school kan het

De Van Ostadeschool in de Haagse Schilderswijk heeft een echte primeur te pakken: het is namelijk de eerste basisschool in Nederland die onderwijs gaat bieden aan twee- en driejarigen.

Vanaf oktober gaat de basisschool spelenderwijs peuters klaarstomen voor groep één.

Advertentie

Geen gedrilde peuters

Verwacht geen gedrilde peutertjes die al letters en cijfers moeten opdreunen of letterlijk in de schoolbanken zitten. ‘We pakken het spelenderwijs aan’, zegt juf Imke Bouts, de docent die de peuters gaat lesgeven. ‘Zo staan er in het lokaal geen tafeltjes en we zitten nauwelijks in de kring. De peuters leren zichzelf aan te kleden, hun motoriek te verbeteren en zelf op te ruimen. Tussendoor krijgen ze langzaam door hoe ze zich moeten uitdrukken en leren ze onbewust ook de basisregels van het tellen.”

Persoonlijke aandacht

Het klinkt misschien een beetje hetzelfde als de huidige voorschoolse educatie (vve’s) en de peuterspeelzalen, maar dat is het volgens directeur Renald Gunsch niet. ‘Daar is het zo dat elke peuter hetzelfde programma volgt. Wij kijken naar het kind zelf. De een moet werken aan z’n zelfvertrouwen. De ander loopt achter met taal. En weer een ander zal z’n motoriek extra moeten oefenen. Wij evalueren dagelijks ieder kind, terwijl dat op een peuterspeelzaal vaak eens in de paar weken gebeurt.’

Achterstand

Doordat er zoveel nadruk komt te liggen op zelfredzaamheid en zelfvertrouwen, kan het zelfs zijn dat de kinderen uiteindelijk minder taalvaardig aan de kleuterklas beginnen, dan hun leeftijdgenootjes die wél van een vve komen. ‘Maar we zijn er van overtuigd dat ze die eventuele achterstand later inhalen,’ aldus Gunsch.

Meer betrokkenheid ouders

Daarnaast worden ouders bij de Van Ostadeschool nadrukkelijk betrokken bij het lesprogramma. Dat begint al ’s morgens, vertelt Bouts. ‘We starten altijd met spel. Bijvoorbeeld een treinbaan opzetten. En daarmee spelen. Daarbij hoort een verhaaltje en een liedje. Als we dan ouders vragen mee te spelen, zie je nog vaak wat schroom. Maar dat verdwijnt snel. We hopen dat ze zo gemotiveerd raken om thuis ook met het kind aan de slag te gaan.’ De rest van de dag ziet er voor de peuters eigenlijk al een beetje uit als een ‘kleuterdag’. Dus met gymmen, een stukje fruit eten en spelen en werken.

‘Hoe jonger, hoe beter’

Als het aan Gunsch ligt, is dit slechts het begin. De schooldirecteur ziet in de toekomst het liefst dat zelfs baby’s al bij hem op school komen. ‘Hoe jonger we ze hier kunnen verwelkomen, hoe beter. Als we de hele ontwikkeling van het kind tot twaalf jaar zelf in de hand kunnen houden, is de leercurve veel natuurlijker. Er is geen grote overstap meer aan het begin van de basisschool. En kinderen uit verschillende jaren kunnen van elkaar leren.’

Auteur: Erandi Godinez – Bron: AD.nl. Beeld: Shutterstock