drinken
door

Vier mythes over kinderen en drinken die je beter snel kunt vergeten

Dat het belangrijk is om voldoende te drinken op een (warme) dag, dat weten we allemaal wel. Wat niet alle ouders zich realiseren, is dat de vochtbehoefte van baby’s en kinderen soms heel anders is dan die van hun ouders.

We hebben vier veelvoorkomende ideeën over drinken voor je op een rijtje gezet, inclusief de redenen waarom ze niet kloppen.

Advertentie
  1. Baby’s moeten water drinken om genoeg vocht binnen te krijgen

Zeker op warme dagen heb je wat extra vocht nodig. Water, bij voorkeur, dat lest de dorst goed en bevat geen calorieën. Voor je baby, zeker als hij nog geen halfjaar is, geldt dat niet. Sterker nog, het kan zelfs gevaarlijk voor hem zijn. Baby’s zijn zo ‘ontworpen’ dat ze al hun drinken via hun moeder krijgen. Als je flesvoeding geeft, is de verhouding poedermelk en water specifiek op elkaar afgestemd. Zo voorkom je dat je baby teveel vocht binnenkrijgt.

Geef je een baby naast melk toch water, dan kan de hoeveelheid kalium en natrium in hun lichaam verstoord raken. Daardoor werkt hun zenuwstelsel niet meer naar behoren. Je baby kan dan gedesoriënteerd raken, aanvallen krijgen en in het ergste geval zelfs doodgaan. Als je de borst geeft, drink dan zelf meer en leg je baby vaker aan. Geef je flesvoeding, dan kun je af en toe vijf tot tien cc extra water aanbieden. Voor een baby ouder dan een halfjaar kun je dat water ook aan de fles toevoegen.

Lees hier meer over baby’s en water drinken. 

  1. Water voor een fles moet je koken van tevoren

Het staat nog wel op pakken flesvoeding: kook het water voordat je er een fles mee maakt. In het buitenland kan dat nog weleens verstandig zijn, maar in Nederland is het echt niet nodig. Ons kraanwater is veilig, ook voor baby’s.

Mocht je nu denken: ‘handig, dan haal ik gewoon warm water uit de kraan’ – dát kun je dan weer beter niet doen. Het Voedingscentrum geeft aan dat in warm water net een klein beetje meer metalen van de leidingen kunnen oplossen dan in koud water. Het is niet meteen gevaarlijk, maar je kunt het voor de zekerheid beter laten.

  1. Sap is net zo dorstlessend als water

Ja: ook vruchtensap en sportdrankjes lessen de dorst van je kind. In tegenstelling tot water bevatten ze wél grote hoeveelheden suiker. Natuurlijk kun je je kind af en toe een glas aanmaaklimonade geven of een sapje als hij jarig is. Daarbuiten kun je het echt beter bij water houden. Want, laten we wel wezen, tot ze triatleet worden of een voetbalwedstrijd van 90 minuten spelen, hebben ze al die elektrolyten helemaal niet nodig.

Meer weten? Zoveel vocht moet een baby of kind per dag drinken

  1. Kinderen lusten geen water

Kinderen vinden water niet per se saai, ze vinden zoete drankjes gewoon veel lekkerder (die suikers geven ook hun beloningssysteem een enorme boost). Het is aan jou als ouder om je kind aan te leren hun dorst te lessen met water. Begin daarmee zodra je kind oud genoeg is om tussendoor water te drinken. Zo bouw je een goede gewoonte op, waarmee ze het cola- en chocomelgeweld wel aan kunnen.

Bron: Fatherly