door

Nieuw fenomeen op basisscholen: de klassenbaby

Mocht je denken: dit is vast een verlate 1-aprilgrap... Nope! De klassenbaby is echt en misschien doet hij (of zij) binnenkort ook z'n intrede op de school van jouw zoon of dochter. Met een belangrijke reden: een baby voor de klas leert kinderen sociale vaardigheden.

De ‘baby in de klas’-methode is in 1996 bedacht door de Canadese Mary Gordon. Deze opvoedkundige wil de samenleving liefdevoller en zorgzamer maken door negatieve vicieuze cirkels te doorbreken en kinderen meer empathie bij te brengen.

Sociale vaardigheden

Roots of Empathy heet het programma van Gordon, waarbij een baby schoolkinderen sociale vaardigheden bijbrengt. Het idee: aan de hand van het gedrag en de reacties van de baby leren kinderen emoties bij anderen én bij zichzelf herkennen en begrijpen. ‘Waarom huilt de baby nu?’ ‘Wat doet de baby als je voor hem zingt?’ Door over dit soort vragen na te denken krijgen de kinderen dit inzicht.

Inmiddels zijn er 4000 schoolklassen verspreid over elf landen die al eens een baby in de klas hebben gehad. Niet één keer, maar maandelijks en de baby komt altijd langs met zijn vader of moeder en een speciaal getrainde instructeur. Na de zomervakantie komt het programma ook naar Nederland. Tien Rotterdamse basisscholen hebben de primeur, maar andere scholen kunnen zich straks ook aanmelden.

Wonderbaby

Er zijn heel wat schooldirecteuren die niet kunnen wachten om de Roots of Empathy-methode op hun school toe te passen. Niet zo gek: uit verschillende wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat een baby in de klas iets voor elkaar krijgt wat geen juf of meester zomaar lukt. Kinderen die een baby op bezoek hebben gehad in de klas pesten minder, zijn minder agressief en kunnen meer begrip voor anderen opbrengen.

Ook kinderen met gedrags- of leerproblemen kunnen veel hebben aan een klassenbaby. Volgens Maria Oholoeloen, die het lesprogramma naar Nederland haalt, slaat de methode zelfs aan bij erg gesloten of opstandige kinderen. In het AD zegt ze: ‘De baby is kwetsbaarder dan ieder ander kind in de groep. En dat roept zorgzaamheid op bij iedereen. Zelfs de kinderen die zich ongelukkig voelen of buitengesloten, voelen zich geaccepteerd door een baby.’ Mooi!

Beeld: Roots of Empathy Bron: AD