door

'Noten eten tijdens je zwangerschap vergroot de kans op een slim kind'

Wekelijks een paar handjes noten eten tijdens je zwangerschap is niet alleen gezond, het zou volgens onderzoekers ook de kans op een intelligent kind vergroten.

Dat blijkt uit onderzoek van het Spaanse Institute for Global Health. Voor het onderzoek hielden ruim 2200 zwangere vrouwen in hun eerste en derde trimester van de zwangerschap een eetdagboek bij. Vervolgens werden hun kinderen met 18 maanden, op vijf- en achtjarige leeftijd aan allerlei cognitieve capaciteitentests onderworpen, zodat de wetenschappers de neurologische ontwikkeling van de kinderen konden volgen.

Advertentie

Lees ook: 5x zo herken je een slimme baby

Hogere scores

Wetenschappers ontdekten dat de kinderen van wie de moeder veel noten (ongeveer 90 gram per week) hadden gegeten tijdens het eerste trimester van de zwangerschap, hogere scores behaalden bij alle intelligentietests. Ook konden deze kinderen zich volgens de wetenschappers beter concentreren, langer op iets focussen en beschikten ze over een sterker werkgeheugen. ‘Het brein van een baby ondergaat veel complexe veranderingen tijdens de zwangerschap. Dit onderzoek laat zien dat de voeding van de moeder invloed heeft op de ontwikkeling van een babybrein. Het kan zelfs langetermijngevolgen hebben’, legt onderzoeker Florence Gignac uit.

Lees ook: ‘Kinderen hebben intelligentie vooral aan moeder te danken’

Meer onderzoek

Het Spaanse onderzoek toont voor het eerst de mogelijke voordelen aan van het eten van noten tijdens de zwangerschap voor de neurologische ontwikkeling van het kind op de lange termijn. Toch moet er nog meer onderzoek komen om er zeker van te zijn dat noten echt deze uitwerking hebben. ‘Dit is de eerste keer dat we dit effect hebben gezien. Er is nog niet genoeg informatie om richtlijnen te veranderen’,  geeft onderzoeker Jordi Julvez aan. ‘We moeten deze resultaten gaan vergelijken met de uitslag van nieuwe onderzoeken.’

Lees ook: Superfoods tijdens je zwangerschap

Handje nootjes

Wil je dat niet afwachten? Dan kun je volgens dit onderzoek het beste kiezen voor walnoten, amandelen, pinda’s, pijnboompitten of hazelnoten. En dan vooral in het eerste trimester, minimaal drie keer per week een handje van 30 gram. Eet smakelijk!

Bron: European Journal of Epidemiology Beeld: Shutterstock