door

Onderzoek: 'Sporten tijdens zwangerschap voorkomt obesitas bij je kind'

Dat het goed is om te sporten en te bewegen tijdens de zwangerschap is al langer bekend. Nu blijkt uit nieuw onderzoek dat dit niet alleen goed is voor jou en je ongeboren baby, maar dat je kind er ook op de langere termijn profijt van heeft. Zo verkleint het de kans op obesitas en andere gezondheidsproblemen.

Lees ook: Alles over sporten tijdens de zwangerschap

Babymuisjes

Onderzoekers van de Universiteit van Washington bestudeerden voor hun onderzoek muizen. Ze vergeleken het nageslacht van muizen die gemiddeld 60 minuten per dag matige inspanning leverden voor de geboorte van hun baby’s, met het nageslacht van een controlegroep die dat niet deed. Wat blijkt? De vetverbranding is efficiënter bij de nakomelingen van de muizen die voldoende bewogen voordat hun kleintjes werden geboren. Ook vertoonden deze babymuisjes minder vaak symptomen van diabetes en leververvetting waardoor zij beter beschermd zijn tegen zwaarlijvigheid en aan obesitas gerelateerde gezondheidsproblemen.

Lees ook: Beginnen met sporten tijdens je zwangerschap

Redenen om te sporten

‘Op basis van onze bevindingen raden we vrouwen aan om regelmatig te bewegen tijdens de zwangerschap, want het komt de metabolische gezondheid van hun kinderen ten goede’, zegt hoofdonderzoeker Jun Seok Son. Het is niet het eerste onderzoek dat aantoont dat sporten tijdens de zwangerschap erg goed is. Eerder hebben wetenschappers vastgesteld dat lichaamsbeweging helpt om complicaties tijdens de bevalling te voorkomen. Bovendien voelen veel zwangere vrouwen zich door te sporten beter en energieker, slapen ‘ze s nachts beter, zijn ze beter beschermd tegen angsten en depressies en helpt het tegen constipatie. Nog een bewezen voordeel? Sporten heeft een positief effect op het herstel na de bevalling.

Lees ook: Ontzwangeren: dit doet je lichaam na de bevalling

Bron: Scary Mommy Beeld: Shutterstock