door

Onderzoek: 'Veel kinderen hebben het niet door als influencers reclame maken'

Kijkt jouw kind regelmatig naar YouTube-video's van zijn of haar favoriete vlogger? Grote kans dat je kind het niet door heeft als zijn held of heldin reclame maakt voor een product of merk. Vooral jongere kinderen en kinderen met een lagere opleiding blijken moeite te hebben om een commerciële van een niet-commerciële boodschap te onderscheiden.

Dat veel kinderen reclame door influencers niet goed herkennen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit. Zij toetsten de zogenoemde Social Code: YouTube die in 2017 door een groep YouTube-influencers werd bedacht en ondertekend om transparanter te zijn over gesponsorde berichten. In deze gedragscode staat het advies om aan het begin van een video of onderaan in de begeleidende tekst te vermelden dat er reclame wordt gemaakt.

Advertentie

Niet duidelijk genoeg

Volgens de onderzoekers blijken die aanbevelingen niet voldoende. Dit zit hem in de manier waarop de boodschap wordt gebracht. Kinderen associëren de term ‘samenwerking’ bijvoorbeeld niet met reclame. Ook moet een vermelding niet alleen in de beschrijving van de video worden vermeld, omdat de meeste kinderen de tekst onder een video simpelweg niet lezen. Lees ook: Wat leren kinderen via computer, apps en tv?

De oplossing

Wat werkt dan wel? ‘Kinderen geven de voorkeur aan een vermelding die aan het begin van de video wordt uitgesproken door de YouTuber, omdat de kans dan het grootst is dat de vermelding hen opvalt’, zeggen de onderzoekers. Nu maar afwachten of de influencers dit advies gaan overnemen.

Bron: NU Beeld: Shutterstock