Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

‘Ook meisjes mogen met auto’s spelen’

Jongens houden van voetbal en meisjes van poppen. Speelgoedreclame blijft dit stereotype voeden. Cliché en hopeloos ouderwets, vindt Martine Zoer, zelf jonge moeder. Zij heeft genoeg van die stereotypering en lanceerde een campagne op social media om de discussie aan te gaan.

Advertentie

#StillABoy

De Amerikaanse Martine Zoer, moeder van twee zoontjes, is al eerder de strijd tegen genderstereotypering aangegaan met haar kinderkledinglijn Quirkie Kids. Zo bracht ze roze t-shirts op de markt voor meisjes én jongens. Onlangs gebruikte ze bij één van haar foto’s de hashtag #StillABoy. Ze wilde daarmee zeggen: ook al draagt een jongen roze, het is nog steeds een jongen. Hetzelfde geldt voor een meisje dat graag blauw draagt.

Het duurde niet lang voor deze hashtag werd opgepikt door de rest van de wereld. Uiteindelijk besloot ze dan maar om een Instagram-account aan te maken en op die manier de mooiste #StillABoy-foto’s te delen.

LEES OOK: Hoe stimuleer je ander speelgedrag bij jongens en meisjes?

Speelgoed kent geen geslacht

Inspiratie voor dit project krijgt Martine van haar eigen zoons Tyler en Tristan. ‘Mijn jongens hebben mij veel geleerd’, zegt ze. ‘Ze hebben superveel energie en weinig gezond verstand. Ze zijn wild en gevoelig tegelijkertijd. Het is een uitdaging om jongens op te voeden die zo dichtbij hun gevoel staan in een wereld die zegt dat ze zich steeds moeten vermannen en stoer zijn’.

Ze hoopt dat de campagne een discussie op gang brengt wat het echt betekent om een jongen te zijn in deze tijd. Om haar actie kracht bij te zetten, lanceerde ze op social media ook #StillAGirl. Want ook meisjes die een voorliefde hebben voor auto’s, Batman en hutten bouwen worden ook vaak bestempeld als ‘raar’.

Advertentie

Bekijk zelf #StillABoy en #StillAGirl op Instagram.

still a boy

Dat jongens ook van babypoppen kunnen houden, bewijzen deze schattige peuters. Vooral het speentje is heel interessant.
Wat vind jij van dit onderwerp? Overdreven discussie of goeie actie? Praat met ons mee!

Auteur: Noortje Molenaar – bron: huffingtonpost.com – foto: Shutterstock/Instagram

Advertentie