Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Hap Snap
door

Opscheppers of wegschuivers: eet mijn kind wel genoeg?

Geen kind eet hetzelfde. Maar wat hebben ze nou echt nodig om gezond te groeien? Voedingsdeskundigen Michelle van Roost en Manon van Eijsden geven tips.

Variatie

Je hebt ’t vast al eens gezien, het lijstje van het Voedingscentrum met wat een kind nodig heeft. Ook al zijn deze hoeveelheden berekend om ervoor te zorgen dat je kind voldoende energie en voedingsstoffen binnenkrijgt, het gaat meer om de balans in wat je je kind aanbiedt dan hoeveel hij ervan eet. De variatie dus. Want in een boterham zitten andere voedingsstoffen dan in een banaan of een stuk vis.

Advertentie

Tussendoortjes vs. hoofdmaaltijden

Heb je een kleine eter? Check dan eens wat hij eet. Eet hij gewoon weinig – dus niet alleen bij de drie hoofdmaaltijden, maar ook weinig ‘lekkers’ tussendoor? – en gaat het goed met zijn groei en ontwikkeling? Dan hoef je je meestal geen zorgen te maken. Grote kans dat hij net iets minder nodig heeft. Eet je kind vooral veel tussendoor, dan is het wél tijd voor actie. Want hoe gezond al die tussendoortjes ook zijn, ze leveren vaak maar een beperkt aantal voedingsstoffen. En: ze nemen de trek weg voor de hoofdmaaltijden, waarbij juist die andere voedingsstoffen worden aangeboden.

Leestip: Kind (meer) groente laten eten

Energiebehoefte

Bij de berekening van de aanbevolen hoeveelheden wordt uitgegaan van een gemiddelde behoefte aan energie. Dat betekent dat de helft van de kinderen eigenlijk minder energie nodig heeft, en de andere helft meer. Als jouw kind meer energie nodig heeft, en hij krijgt dat binnen door meer te eten van de aanbevolen basisvoedingsmiddelen (een extra boterham, glas zuivel of stuk fruit), dan is dat prima, maar hou wel z’n groei in de gaten. Krijgt je kind vooral veel lekkere extra’s tussendoor, probeer die dan stap voor stap te vervangen door fruit, een boterham of een ander basisvoedingsmiddel. Tip: alle gezonde tussendoortjes op een rij.

Selectief

Je kind kan de ene dag meer trek hebben dan de andere. Dat is prima. Maar vermijdt hij langere tijd bepaalde producten, bijvoorbeeld groente of brood, dan kan hij belangrijke voedingsstoffen gaan missen. Doet hij dat al langer dan een maand of maak je je zorgen over zijn eetgedrag? Overleg dan altijd met het consultatiebureau, je huisarts of een kinderdiëtist.

Ook lezen: Moeilijke eters: als je peuter niet wil eten

Dit artikel is eerder verschenen in Ouders van Nu Magazine – Beeld: Shutterstock