Ouders clueless wat kids op school leren

Goed nieuws voor de juffen en meesters van Nederland, tweederde van de ouders is erg tevreden over de leerkracht van hun kinderen. Maar meer dan de helft heeft geen flauw idee wat de lesstof precies inhoudt. En hoe ze daarbij kunnen ondersteunen. Dit blijkt uit onderzoek van online leerplatform Squla.

Betere samenwerking nodig

Over één ding zijn de 1000 ondervraagde ouders en 450 leerkrachten het unaniem eens, er is een betere onderlinge samenwerking en communicatie nodig. Toch vinden ouders dat niet alleen leraren maar ook zijzelf verantwoordelijk zijn voor de educatieve ontwikkeling van hun kinderen.

Kloof tussen ouder en leerkracht

Opvallend is dat 80% van de ouders denkt dat er zelden tot nooit ruimte is om met leerkrachten te praten over de lesstof. Terwijl 85% van de leerkrachten aangeeft de inhoud daarvan weldegelijk met de te bespreken. Ergens gaat er dus iets mis. Leerkrachten zien in dat communicatie richting de ouders toe hier de grootste bottle neck is.

Helpen met huiswerk

Bijna de helft van de ouders (48%) ziet het helpen van kinderen met huiswerk als hun belangrijkste rol in de educatie. De helft van de ouders (48%) zegt hierin ook goed te zijn. De mening van leerkrachten staat daar lijnrecht tegenover. Ruim de helft (52%) ziet dit juist als één van de belangrijkste verbeterpunten van ouders.

Van voorlezen tot luizen kammen

Verder blijkt uit het onderzoek van Squla dat ouders goed weten wat hun kind op school meemaakt (43%). Naar eigen zeggen zouden ouders wel wat vaker actief kunnen zijn op school, bijvoorbeeld met voorlezen, uitstapjes begeleiden en luizen kammen.

Auteur: Suzanne de Goeij – Bron: Squla

 

Lees ook:

– Hoe heeft mijn kind het op school?

Hulpouder op de basisschool; hoe zit dat?