Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

'Ouders meng je in de onderwijsdiscussie en laat van je horen. Het is bijna te laat'

Freya woont in Amsterdam en is moeder van een zoon (6). Hij zit op een basisschool die, net als bijna alle andere scholen in ons land, kampt met een lerarentekort en overvolle klassen. En over dit landelijke probleem in het onderwijs maakt ze zich enorm veel zorgen. 'Het begint bij de basisschool. En die basis is kapot, althans, die vertoont hevige scheuren.'

Advertentie

Ik ben er één van, een van de ouders bij wie de basisschool van haar kind een week dichtgaat in Amsterdam. Het is wereldnieuws, maar tegelijkertijd lijkt het niemand écht iets te schelen. Een mening heeft iedereen, maar: ‘op mijn school is niks aan de hand’. Think again… Dat is wél zo, alleen ze vertellen je het niet.

Het begint bij de basissschool

En ik ben verdrietig, heel erg verdrietig. Want inmiddels gaat het niet meer om een zak met geld, een oppas regelen of een dag staken. Het gaat om MIJN kind dat vijf dagen in de week naar de basisschool gaat om te leren lezen, schrijven en rekenen, vriendjes te maken en te gymmen. Hij legt daar de basis voor alles in zijn verdere leven: van zijn studiekeuze tot zijn carrière. Het begint bij de basisschool. En die basis is kapot, althans, die vertoont hevige scheuren. Scheuren die jarenlang zijn dichtgekit en -geplakt. Ieder zwangerschapsverlof, iedere pensioenleeftijd of verhuizing, is een mokerslag op de toch al gammele basis. Het gaat niet meer.

Geen échte oplossingen

Op het moment dat de juf ziek is, wordt dit soms opgelost door een intern begeleider voor de klas te zetten. Probleem opgelost, toch? Nee, want alle kinderen die extra lees- en taalles nodig hebben, krijgen dit hierdoor niet. Gymleraar heeft zijn kruisbanden gescheurd? Geen gymles meer. Langdurig zieke? We zetten de onderwijsassistent voor de klas. Gevolg: de werkdruk voor de andere leraren stijgt, want ze hebben geen assistent. En nog erger: onderwijsassistenten zijn geen leerkrachten. Ze zijn geweldig en doen met alle liefde hun werk, maar ze hebben niet de kennis van een gediplomeerde juf of meester.

Kinderen verdelen over andere klassen, af en toe een dag thuis laten blijven of een vierdaagse schoolweek. Pleisters, maar geen oplossingen voor de lange termijn. En dit soort tijdelijke maatregelen raken vooral de kinderen die het toch al lastig hebben op school. Kinderen die net even wat extra aandacht nodig hebben bij rekenen of taal, omdat dit niet hun sterkste punten zijn.

Advertentie

Recht op goed onderwijs

De overheid denkt voornamelijk in termen van geld en maatregelen waardoor er misschien over zes jaar een aantal leerkrachten bij komen. Maar het probleem speelt NU. En mijn zoon zit NU op de basisschool. En hij heeft recht op goed onderwijs. Net als de ruim 5000 kinderen van de scholen in Amsterdam Nieuw-West die vanwege het lerarentekort een week dichtgingen vorige maand. Alle kinderen in Nederland verdienen dat. Jouw zoon of dochter en ook die van mij. Hoog tijd dus dat ouders zich gaan mengen in de onderwijsdiscussie en van zich laten horen. Voordat het te laat is.