
'Pak snoepreclame voor kinderen aan'
Veel ouders pleiten voor maatregelen tegen kindermarketing van ongezonde producten, zoals koek, snoep en frisdrank. Vooral de promotie op scholen, tijdens sportevenementen voor kinderen en op social media, vinden ouders niet normaal. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van het Voedingscentrum.
Bijna negen op de tien ouders denkt dat kindermarketing op sportevenementen, scholen, in televisieseries, films en games effect heeft op de voorkeuren en voedselkeuzes van hun kind. Daarom wil driekwart van de ouders dat kindermarketing voor ongezonde producten wordt tegengegaan.
Striphelden
Het Voedingscentrum kan zich vinden in dit standpunt van de ouders. ‘Wij vinden dat kinderen beschermd moeten worden tegen kindermarketing van ongezonde producten’, aldus Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum. Ze wijst erop dat de vrolijke dierenfiguren of striphelden op de verpakking van koekjes misschien onschuldig lijken, maar dat zeker niet zijn. ‘Bijna alle reclame gericht op kinderen is voor producten die niet in de Schijf van Vijf staan.’
Reclamecode
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), de koepelorganisatie voor bedrijven in de levensmiddelenindustrie, heeft in mei aangekondigd dat het bekende kinderidolen van de verpakkingen gaat halen. Dat is volgens het Voedingscentrum een goede stap, maar deze gaat de organisatie nog niet ver genoeg. Het Voedingscentrum zou liever een aantal aanpassingen in de Nederlandse ReclameCode zien. Zo zouden ze onder meer willen dat op sportevenementen waar kinderen tot en met zestien jaar aan meedoen geen promotie mag plaatsvinden voor producten buiten de Schijf van Vijf. Ook pleiten ze ervoor om de promotiemogelijkheden van producten voor kinderen in supermarkten en andere winkel te beperken.
Bron: Voedingscentrum Beeld: Shutterstock