Peuters kunnen al kansberekenen

Peuters zijn nóg slimmer dan je denkt. Ze zijn fulltime bezig om de wereld om zich heen te leren begrijpen. En daarvoor gebruiken ze allerlei trucjes, waaronder kansberekening. Eén van de lastigste onderdelen van de wiskunde. Dat blijkt uit onderzoek van de universiteit van Washington.

Knikker spugen

De onderzoekers lieten een volwassene een spel spelen terwijl 32 peuters toekeken. De volwassene zat aan een tafel met daarop een doos en twee houden blokken. Die blokken moesten om en om op de doos gezet worden. Wanneer blok A geplaatst werd, ging in twee van de drie gevallen een apparaatje in werking die een knikker ‘uitspuwde’. Tot groot plezier van de peuters. Wanneer blok B op de doos werd gezet, kwam er slechts in één van de drie gevallen een knikker tevoorschijn. Dit kunstje werd 12 keer voor de peuters herhaald.

 

Peuters aan zet

Daarna was het de beurt aan de peuters. De grote vraag was: welk blok zouden zij op de doos plaatsen? Maar liefst 72 procent koos voor het blok dat het vaakst de knikkermachine activeerde.

 

Kans of frequentie?

Het suggereerde voorzichtig dat de peuters wisten dat de kans op succes met blok A groter was. Maar het was geen bewijs. Want kozen de kids op basis van kans – 66 procent kans op een knikker – voor dit blok of liezen ze zich leiden door frequentie: blok A leverde vier keer een knikker op en het andere blok maar 2 keer. Om er zeker van te zijn, was een tweede experiment nodig.

 

Nog een experiment

Het experiment was qua opzet hetzelfde als het eerste. Alleen was de frequentie waarmee blok A en B een knikker opleverde fifty fifty. 22 van de 32 kinderen pakte weer het blokje met de grootste kans op succes. Het bewijs was geleverd.

 

Leren door naäpen

“In onze studie wilden we achterhalen of jonge kinderen het verschil tussen twee manieren om een spel te winnen konden ontdekken en vervolgens de beste strategie in hun eigen voordeel konden gebruiken.” En dat kunnen kinderen van twee jaar oud al, zo blijkt uit de experimenten. Gewoon een kwestie van de kunst bij een ander afkijken en succesvol naäpen.

Auteur: Suzanne de Goeij – Bron: Scientias.nl – Foto: iStock

 

Lees ook:

De ontwikkeling van je 3-jarige

Peuters: spelen = leren