groente
door

Rauwkost of bewerkte groente: wat is nou het gezondst voor je kind?

Een schaaltje rauwe paprika snaait je kind zo leeg, maar oh wee als je paprika door de pasta doet. Gelukkig zijn rauwe groenten toch het gezondst. Voedingsdeskundigen Michelle van Roost en Manon van Eijsden geven tips.

Voor de groei

Groenten zijn gezond vanwege de voedingsstoffen die erin zitten (denk: vezels, vitamines en mineralen). Die heeft je kind nodig voor een gezonde groei en ontwikkeling, maar groenten beschermen ook tegen allerlei nare chronische ziekten op latere leeftijd. Hoe dat precies zit, daar is de wetenschap nog niet over uit. Wel is duidelijk dat er geen vitaminepil is die al die goede eigenschappen van groente kan vervangen.

Advertentie

Goed verpakt

Welke groenten het gezondst zijn, is niet te zeggen. Want hoeveel en welke voedingsstoffen erin zitten hangt af van de soort en hoe je de groente bereidt. In verse rauwe groente zitten de meeste voedingsstoffen. Die zitten dan alleen helaas zo goed ‘verpakt’, dat ze niet allemaal beschikbaar zijn voor je lijf als je die groente opeet. Door groenten te koken of bakken, gaat een deel van de voedingsstoffen verloren, maar het merendeel blijft over en die zijn juist makkelijker op te nemen door je lichaam. Het één is daarom niet beter of gezonder dan het ander.

Leestip: Kinderen eten meer groenten als het niet gesneden is

Aan de kook

Door te variëren in de soort groente en de bereidingswijze, krijgt je kind van alle verschillende voedingsstoffen een beetje binnen. Dus de ene dag een salade, de volgende dag een stamppot en de dag erna een wokschotel. Dat bereiden helpt trouwens ook om de inname van schadelijke stoffen te verminderen. Ook die zitten van nature in groente. Daarom moet je sperziebonen koken, champignons verwarmen en de groene plekken uit tomaten en aardappels snijden.

Ook interessant: Is dit dé truc om je kind meer groenten te laten eten?

Van alles wat

Vers, voorgesneden, uit pot of uit de diepvries; er is genoeg te kiezen. Vers is vooral handig als je het snel gaat opeten, door verse groente langer te bewaren gaan namelijk veel voedingsstoffen verloren. Invriezen helpt daar tegen. Ingevroren groente zijn daarom ideaal voor als je weekboodschappen doet, die kun je dan later in de week eten. En groente uit pot, zak en blik zijn ook handig om eens mee af te wisselen. De variant waar geen of weinig suiker en/of zout aan is toegevoegd is dan het gezondst.

Meer lezen: Wat is het beste broodbeleg voor je baby?

Dit artikel is eerder verschenen in Ouders van Nu Magazine – Beeld: Shutterstock