slaaptekort
door

Slaaptekort? Zo haal jij alles uit een dutje

Is het al de hele dag gaap o’clock? En heb je de kans om wat slaap te pakken? Vijf praktische tips om je dutje zo goed mogelijk te benutten.

Vroeger sliep je met gemak een gat in de dag, maar met een klein kind is het al feest als je ’s ochtends een keer pas om 08.00 uur wakker wordt. Zeker met een baby gaat er veel nachtrust verloren. Bovendien is de tip ‘slapen wanneer de baby slaapt’ makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe zorg je overdag toch voor wat extra snooze-tijd? Vijf tips van slaapexperts.

Advertentie
  1. Hoewel je nooit zeker weet hoeveel tijd je kunt inplannen voor je powernap, zeker niet met een pasgeboren spruit thuis, is het ’t meest ideaal als een dutje óf twintig tot dertig minuten duurt, óf anderhalf uur. Slaapexpert Martin Rawls-Meehan legt uit: ‘Een kort dutje is een goede manier om je alertheid te vergroten en een langer dutje helpt een slechte nachtrust te herstellen.’ Maar pas op, het luistert nauw: slaap je langer dan dertig minuten óf korter dan negentig minuten, dan is de kans groot dat je chagrijnig wakker wordt, omdat je geen volledige slaapcyclus hebt gemaakt.5 tips: zo haal je het meeste uit een powernap
  2. De slaapexpert raadt ook aan om te zorgen voor de ideale omstandigheden om snel in slaap te kunnen vallen. Slaapt je kind? Ga dan niet in je oncomfortabele spijkerbroek onder een dekentje op de bank liggen, maar kruip in bed. Doe de tv uit, zet je mobiel op vliegtuigmodus en trek een pyjama aan. Doe dus ook op klaarlichte dag de gordijnen dicht en overweeg een slaapmasker. Zo haal je het beste uit je dutje, ook al is ’t nog zo kort.
  3. Een belangrijke reden waarom vooral moeders te weinig slaap krijgen is hun eindeloze to-dolijst. Terwijl je de ene taak afvinkt, zet je er alweer tien nieuwe op. Laat de was eens staan en geef prioriteit aan je nachtrust. Of in dit geval: dagrust. Schrijf alles wat je wilt onthouden even snel op, zodat je je gedachten kunt ‘parkeren’ en makkelijker in de dut-modus komt. Schrijf die powernap gewoon óók in je agenda, want het is hartstikke belangrijk. Als je het als een van je taken ziet, voel je je ook niet schuldig.
  4. Mocht je nog niet overtuigd zijn van het belang van slaap, dan adviseert slaapexpert Amelia Bailey het volgende: ‘Zie slaap als geld; je kunt het sparen of je kunt het verbrassen.’ Hou het slaapkrediet dat je hebt opgebouwd dus in de gaten. Met andere woorden: heb je geen garantie op een volledige nachtrust, grijp dan elke gelegenheid aan om wat slaap ‘op de bank te zetten’. Ook al is het maar een powernap van een kwartier, dan nog is het mooi meegenomen.
  5. En voor die keren dat slapen écht geen optie is, geeft Bailey als advies: schud jezelf wakker met een stimulerende douchegel (tip: de geur van citrus maakt alerter) in plaats van een extra kop koffie. Bailey: ‘Beperk het aantal koppen koffie, anders werkt dat ene bakje extra niet meer als je het écht nodig hebt.’

Lees ook: Zit je er helemaal doorheen? Misschien heb je wel een parentale burn-out

Bron: Popsugar – Beeld: Shutterstock