bewegen op school
door

Stilzitten in de klas? Hartstikke ouderwets!

Krijgt je kind op school steeds te horen dat hij op zijn stoel moet blijven zitten? Mag rennen en springen alleen tijdens pauzes en gym? Hopelijk is dat snel verleden tijd. Steeds meer scholen zien in dat bewegen niet alleen gezond en fijn is, maar ook de schoolprestaties verbetert.

De strijd tegen het vele stilzitten op school is begonnen, stond vorig jaar in het AD. Goed nieuws, want dat lang en veel stilzitten niet goed is, weten we inmiddels allemaal. Niet voor niets gaan steeds meer mensen fietsen en hardlopen, strekken we regelmatig de benen tijdens een lange dag at the office en hebben steeds meer kantoren bureaus waarachter je kunt staan of zelfs ‘fietsen’. Want ook werkgevers zijn zich er steeds meer van bewust dat zo’n acht uur per dag stilzitten ongezond is en bovendien slecht voor de concentratie. Maar wat moeten veel kinderen op school doen? Precies…

Advertentie

Onderzoek bewijst effect

Veel kinderen zitten op school bijna de hele dag stil, op de pauzes en gymles na. Best gek, want heel wat onderzoeken tonen aan dat juist kinderen beter presteren als ze regelmatig mogen bewegen. En niet zo’n beetje ook. Zo ontwikkelden onderzoekers van het UMCG en de Rijksuniversiteit Groningen een paar jaar geleden het programma Fit & Vaardig, dat werd getest in de groepen vier en vijf op zo’n twintig basisscholen.

Bij deze lesmethode bewegen de kinderen drie keer per week een halfuur tijdens de taal- en rekenles. Zo maken ze bij elke stap van het oplossen van een som een beweging, zoals een sprong of een zwaai met de armen. Het resultaat van de test was mind blowing. Na twee jaar bleken de kinderen die bewegend onderwijs hadden gehad zo’n vijf maanden voor te lopen met rekenen en spelling op kinderen die ouderwets stil moesten zitten op school.

Speurtocht door de gang

Ondanks de resultaten van dit onderzoek en voorbeelden als Finland, waar bewegen op school allang de normaalste zaak van de wereld is, is stilzitten op veel scholen nog steeds het devies. Nog wel, want het lijkt eindelijk de goede kant op te gaan. Zo is er een school in Eindhoven waar je kinderen in de gang tegenkomt die hinkelend aan het tellen zijn of een letterspeurtocht doen door het schoolgebouw. De Eindhovense basisschool vertelt aan het AD dat er meerdere redenen zijn om hun leerlingen veel te laten bewegen. De kinderen krijgen meer lol in de lessen, ze pikken de lesstof sneller op zonder dat ze doorhebben dat ze aan het leren zijn én ze werken beter samen.

‘We merken dat de betrokkenheid van de kinderen groot is als ze bewegend kunnen leren. Het kwartje lijkt sneller te vallen,’ legt juf Chalona Cuppen uit. Voor de grotere kinderen heeft de school op de gang een in hoogte verstelbare tafel met daaraan een hometrainer. Als de leerlingen zelfstandig mogen werken, kunnen ze hier staand of fietsend opdrachten maken. Leerling Samantha uit groep acht is blij met de mogelijkheden op haar school: ‘Ja, het is fijn. Zeker als je je druk voelt of veel energie hebt. Dat zitten is op een gegeven moment een beetje irritant.’

Nog gezonder ook

Regelmatig bewegen zorgt er natuurlijk niet alleen voor dat kinderen beter leren, het is ook gewoon hartstikke gezond voor ze. En een mooi middel tegen overgewicht, waar behoorlijk veel kinderen last van hebben. Dit is dan ook de belangrijkste reden dat nu bijna één op de drie basisscholen dagelijks zorgt voor ‘beweegmomenten’ buiten de gymles, zoals even samen dansen in de klas.

Ook wordt er op 28% van de basisscholen tijdens de pauze af en toe gesport of met z’n allen een spel gedaan waarbij je flink moet bewegen. Hoopvolle cijfers, maar het kan veel beter. De Onderwijsraad, Nederlandse Sportraad en Raad voor Volksgezondheid en Samenleving werken daarom samen aan een advies voor scholen hoe ze hun leerlingen structureel meer kunnen laten bewegen buiten de gymlessen om.

Niet zo ingewikkeld

Dave van Kann, onderzoeker bij het lectoraat Move to Be op de Fontys Sporthogeschool vindt het mooi om te zien dat er steeds meer aandacht is voor bewegen op school. ‘Maar,’ zegt hij tegen het AD, ‘scholen vinden het lastig om af te wijken van de standaardlessen.’ Terwijl het volgens hem toch echt niet zo moeilijk is om kinderen te laten bewegen zonder het al te ingewikkeld te maken voor een juf of meester. ‘Het kan al helpen om leerlingen steeds even naar een andere tafel te laten lopen, zodat het zitten wordt doorbroken. Dan activeer je de kinderen en worden ze vanzelf actiever.’

Goed plan?

Kortom, het is dus bewezen: om goed te kunnen leren, moet je genoeg bewegen. En het houdt je nog gezond en fit ook. Hoog tijd dus dat álle kinderen op school springend de tafels mogen opdreunen en staand hun dictee mogen maken. Misschien even wennen voor de juffen en meesters, maar waar een wil is, is een weg. Ben je het hiermee eens of zie je dit toch heel anders? Deel je mening op onze Facebook-pagina.

Bron: AD via Blendle