Strand met eten
door

7 ideale snacks voor je kind tijdens een dagje op het strand

Neem je boterhammen mee van huis als je een dagje naar het strand gaat? Of ga je liever in een strandtent lunchen? Dat kan al gauw in de papieren lopen. Hier vind je zeven ideale en voordelige snacks voor je kinderen tijdens een dagje op het strand.

  1. Brood in een koeltas

    Niet iedereen vindt het prettig om brood mee te nemen naar het strand. In de tas wordt het brood geplet door de andere spullen en door de warmte wordt klef en zacht. Doe de boterhammen daarom in een plastic bakje of broodtrommel en stop die in een koeltas. Beleg het brood liever niet met vleeswaren, maar met kaas, smeerkaas, pindakaas of jam. Doe in de tas nog een extra koelelement om het eten en drinken langer koel te houden. In plaats van boterhammen kun je ook wraps meenemen, die je thuis al hebt belegd en voorgesneden.

  2. Voorgesneden groente en fruit

    Snijd thuis al komkommer en tomaat in plakjes. Leg ze pas op de boterhammen als je op het strand bent, want anders wordt het brood alsnog zacht en zompig. Ook wortels, selderij en paprika zijn ideaal als tussendoortje op het strand. Hetzelfde geldt voor stukjes fruit: denk aan appel, peer of watermeloen. Bananen kun je beter niet voorsnijden, maar in de schil meenemen. Als de handen van je kinderen onder het zand zitten, kunnen ze de banaan zo zandvrij vanuit de schil opeten.

    Lees meer: Dit zijn gezonde tussendoortjes voor je kind

  3. Handige snacks

    Laat chocola liever thuis met het warme weer, maar kies voor eierkoeken, krentenbollen, een plakje ontbijtkoek of rijstwafels. Sommige producten zijn iets ongezonder dan de andere, maar wel makkelijk om mee te nemen. Er zijn ontbijtkoeken en rijstwafels te koop die per stuk zijn verpakt, maar die zijn meestal wel wat duurder.

  4. Gezonde snacks

    Soepstengels, (ongezoute) noten en gedroogd fruit zijn ook ideaal als strandsnack. Denk bijvoorbeeld aan doosjes rozijnen. Zo is snoepen lekker én gezond!

    Lees meer: Zoveel groente en fruit moet een kind per dag eten

  5. Groentechips

    Is je kind gek op chips, maar mag hij dit alleen tijdens feestjes of in het weekend? Een dagje naar het strand gaan, is ook een feestje. Om dat te vieren, kun je voor groentechips kiezen: chips die gemaakt is van bijvoorbeeld pastinaak of wortel. En dat kraakt net zo hard als gewone chips!

  6. Water, water en nog eens water

    Laat de bekers met melk maar thuis staan. Water is de beste dorstlesser met dit warme weer en bovendien ook langer houdbaar. Water drinken is één van de belangrijkste dingen als je een hele dag op het strand bent. Als je kind te weinig water drinkt, kan hij hoofdpijn krijgen, uitdrogen of zelfs een zonnesteek oplopen. Zorg dus dat je genoeg water bij je hebt en laat je kinderen elk half uur een paar slokjes drinken.

    Lees meer: Zorg dat je kind minimaal deze hoeveelheid per dag drinkt

  7. IJs

    Nee, een ijsje kun je niet meenemen, maar bij een stranddag hoort natuurlijk een ijsje! Zijn de boterhammen en (gezonde) snacks op? Dan is het tijd voor een ijsje bij een strandtent. Ja, ook één voor jou!

Nog een extra tip: leg pakjes drinken, flesjes water of stukjes fruit de avond van tevoren in de vriezer. Zo werken ze als een extra koelelement in je koelbox. Gedurende de warme stranddag ontdooien de drankjes en het fruit in je koelbox, maar het blijft wel heerlijk koel.

Beeld: Shutterstock