Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Is dit de ultieme truc om je peuter te laten doen wat jij wilt?

Zodra je peuter in de nee-fase is beland, kan het een flinke uitdaging zijn om iets bij hem gedaan te krijgen. Maar hoera: wetenschappers denken nu dé manier gevonden te hebben om je peuter te laten doen wat jij wilt.

In een klein maar origineel onderzoek door de University of California Irvine hebben wetenschappers aangetoond dat kinderen van drie jaar en jonger de neiging hebben om te kiezen voor de laatste optie die ze horen, zelfs als dat niet is wat ze eigenlijk willen.

Advertentie

Beïnvloeden

‘Volwassenen zijn in staat om onderscheid te maken tussen keuzes, al zijn ze vaker geneigd om de eerste optie te kiezen. Dit wordt primacy bias genoemd’, zegt onderzoeker Emily Sumner. ‘Maar kinderen, en dan met name peuters jonger dan drie jaar, kiezen juist vaak voor de laatst gegeven optie.’ Het onderzoek laat daarmee zien dat je op die manier als ouder de keuzes van je kind positief kunt beïnvloeden. Of je kunt erachter komen wat je peuter werkelijk wil, door op de juiste manier je vraag te stellen.

Lees ook: Praten met je peuter: met deze zeven tips wordt er beter naar je geluisterd

Experiment

Bij het experiment stelden de onderzoekers 20 vragen aan 24 peuters van ongeveer twee jaar oud. Sommige vragen gingen over ijsbeer Rori en anderen over grizzlybeer Quinn. De peuters kregen telkens twee keuzes voorgelegd. Ze konden de vragen mondeling beantwoorden of hun keuze aanwijzen op een sticker. Zo kregen ze de vraag: Woont Rori in een iglo of een tipi? en Moet Quinn een rugzak of een lunchbox meenemen naar school? Nadat alle 20 vragen waren gesteld, stelden de onderzoekers dezelfde vragen opnieuw, maar deze keer werden de keuzes omgedraaid: Moet Quinn een lunchbox of een rugzak meenemen naar school?

Mondeling

De onderzoekers ontdekten een duidelijk verschil tussen de kinderen die hun antwoord mochten aanwijzen en de kinderen die hun antwoorden mondeling gaven. Zo kozen kinderen die mondeling antwoordden opvallend vaak voor de tweede optie. Ongeacht in welke ronde de vraag gesteld werd, gaven ze in 85 procent van de gevallen optie twee als antwoord. Bij de kinderen die de stickers gebruikten, was hier geen sprake van.

Lees ook: 10 dingen die je je peuter vooral wél moet laten doen (ook al lijken ze onlogisch)

Horen of zien

‘Wanneer een kind de keuzemogelijkheden kan zien, kiest hij zijn werkelijke voorkeur’, legt Sumner uit. ‘Maar zonder visuele referentie, als een peuter de keuzes alleen kan horen, is de kans groot dat hij de laatst genoemde optie kiest.’ De onderzoekers denken dat peuters twee keuzes nog niet goed genoeg snappen en onthouden om ze te kunnen vergelijken en reageren. Dus in plaats daarvan echoën ze gewoon wat ze als laatst hebben gehoord. De onderzoekers geven toe dat het effect klein is, maar zijn van mening dat deze vooringenomenheid bestaat bij kinderen ​​tot ongeveer drie jaar.

Lees ook: Spraakontwikkeling bij peuters en kleuters

Bron: Science alert Beeld: Shutterstock