Van babybuik naar wasbordje in 60 dagen

Van een babybuik naar wasbordje in slechts 60 (!) dagen: weinig moeders doen het de Russische Elena Perminova na. Haar lukte het met een zeer streng regime. Maar hoe gezond is dit? Wij vroegen het aan onze bewegingsdeskundige Esther van Diepen.

Topmodel Elena Perminova poseerde kort voor en kort na de bevalling van haar 3e kindje voor de Russische Vogue. De foto’s van haar ultrasnelle transformatie zorgde voor veel ophef. Voeg daar nog eens haar advies ‘Vrouwen moeten na hun zwangerschap hun eigen lichaam weer opeisen’ aan toe, en het internet ontplofte zowat. Sommige bewonderden Elena om haar doorzettingsvermogen, terwijl anderen haar drastische gewichtsverlies veroordeelden omdat het een onrealistische manier van leven promoot voor kersverse moeders.

topmodel 1

Elena benadrukt echter dat alles met goedkeuring van haar dokter is gebeurd. ‘Normaal zeggen dokters pas ‘ja’ tegen sporten vanaf 3 maanden na de bevalling. Maar ik startte vroeger, al 2 weken erna, ook al onderging ik een keizersnede. De dokter gaf zijn goedkeuring omdat ik me heel goed voelde.’

‘Lichaam is nog aan het herstellen’

Of je je nu goed voelt of niet, al na 2 weken intensief gaan sporten is volgens bewegingsdeskundige Esther van Diepen wel héél snel: ‘Ook al voel je je al topfit na de bevalling en heb je het gevoel dat je alles aankan, van binnen is je lichaam echt nog aan het herstellen. Ik zou het dan ook zeker niet aanraden om zo kort na je bevalling al te starten met een strak trainingsregime.’

Grote kans op verzakking

Intensief sporten vlak na de bevalling kan volgens Esther nare gevolgen hebben. ‘Je loopt het risico dat het inwendige herstel veel langer gaat duren. Zeker je bekkenbodemspieren hebben hard gewerkt tijdens je zwangerschap, en deze hebben voldoende tijd en rust nodig om weer aan te sterken. Wanneer je deze spieren direct weer zwaar gaat belasten door fanatiek te sporten heb je een veel grotere kans op een verzakking en een niet-volledig herstel, wat pas later klachten kan geven.’

Gericht herstelprogramma

Van een babybuik naar een wasbordje binnen 60 dagen is volgens Esther dan ook totaal niet realistisch voor de gemiddelde vrouw: ‘Als je nagaat dat je lichaam ongeveer 300 dagen nodig heeft om zich te herstellen na een bevalling, is op de langere termijn een rustig herstel veel beter.’

6 weken na bevalling

Het ‘echte’ sporten kun je volgens Esther beter bewaren tot 6 weken na de bevalling: ‘Wanneer je een goede bevalling hebt gehad zonder al teveel complicaties kun je het sporten oppakken na 6 weken. De eerste weken na de bevalling kun je wel al een aantal oefeningen doen die goed zijn voor het herstel van je bekkenbodemspieren en buikspieren. Of ga lekker wandelen!’

Meer weten over sporten na de bevalling? Klik dan hier voor tips en adviezen.

Auteur: Erandi Godinez – Bron: Esther van Diepen (Mom in Balance) – Foto: Dailymail.co.uk en Instagram