door

Van twee slaapjes naar één: 5x zo weet je dat je kind er klaar voor is

Ligt je kind tijdens slaapje nummer twee meer te keten, dan dat hij daadwerkelijk zijn ogen dicht heeft? Heeft hij, na een ochtend- én middagdutje, meer moeite om 's avonds de slaap te vatten? Dan wordt het tijd om een van de slaapjes af te bouwen.

Deze vijf signalen kunnen er volgens de Amerikaanse slaapconsulente Jill Spivack op wijzen dat je kind er klaar voor is.

Advertentie
  1. Hij heeft er de leeftijd voor

    De gemiddelde leeftijd dat kinderen nog maar aan één middagslaapje behoefte hebben kan variëren, maar ligt meestal tussen de 12 en 18 maanden. ‘De meest voorkomende leeftijd om over te gaan naar één slaapje is tussen 14 en 16 maanden’ zegt slaapconsulent Jill Spivack.

    Lees ook: Alles over het middagslaapje

  2. Ook de kinderwagen of auto is geen optie meer

    Voor veel ouders is het een beproefde methode om je kind ’s middags toch nog even wat te laten slapen: een ritje in de auto of kinderwagen. Maar als het tweede slaapje zelfs dan niet meer wil lukken, dan kan je daar volgens Spivack je conclusies uit trekken.

    Lees ook: Handig schema: autostoeltjes op lengte, leeftijd en gewicht

  3. In slaap vallen kost steeds meer tijd

    En dan met name bij het tweede dutje.

  4. Het staat los van de mijlpalen

    ‘Als kinderen bijvoorbeeld net kunnen lopen, zijn ze soms zo enthousiast over deze mijlpaal dat ze daardoor weigeren te gaan slapen’, legt Spivack uit. ‘Het enige wat ze dan nog willen, is blijven oefenen.’ Haar advies is dan ook om bij jonge kinderen niet te snel het tweede slaapje definitief weg te laten. Het kan volgens haar best zo zijn dat je kind een paar weken later wel gewoon weer een tweede slaapje wil doen, als de nieuwigheid van zijn nieuwe vaardigheid er af is.

    Lees ook: Leren lopen: de eerste stapjes van je baby

  5. Ga niet af op hoe hij eruit ziet

    ‘Of je kind er moe uit ziet of niet is vaak geen goede graadmeter’, waarschuwt Spivack.

Soepele overgang

Om de overgang naar één dutje soepel te laten verlopen, heeft de slaapconsulent nog een tip. ‘Verschuif het ochtendslaapje geleidelijk, door de ochtenden elke twee of drie dagen met een kwartiertje te rekken. Zo vindt het dutje uiteindelijk rond de middag plaats.’

Bron: Popsugar Beeld: Shutterstock