woordenschat kind
door

Veel voorlezen vergroot de woordenschat enorm

Samen op het grote bed griezelen met de Gruffalo of op schoot genieten van Rupsje Nooitgenoeg. Voorlezen is niet alleen gezellig, het is ook heel goed voor de taalontwikkeling van je kind. Jonge kinderen aan wie dagelijks vijf boekjes worden voorgelezen, hebben tegen de tijd dat ze naar de kleuterschool gaan bijna anderhalf(!) miljoen meer woorden gehoord dan kinderen die nooit een boekje lezen met hun ouders.

Dat blijkt uit recent onderzoek door de Ohio State University in Amerika. Hoofdonderzoeker Jessica Logan besloot zich in het onderwerp te verdiepen omdat uit andere onderzoeken naar voren kwam dat een kwart van de Amerikaanse kinderen nooit wordt voorgelezen en dat nog eens een kwart slechts één of twee keer per week wordt voorgelezen.

Advertentie

Ter vergelijking: een kwart van de Nederlandse ouders leest hun thuiswonende kinderen (bijna) elke dag voor. Nog eens een op de tien ouders doet dit minimaal één keer per week. Met name kinderen tot 8 jaar worden voorgelezen. Ruim een derde van de Nederlandse ouders leest nooit voor.

Lees ook: ‘Millennial-moeders zingen geen slaapliedjes voor hun kinderen en dat is hartstikke zonde’

Woordenschat

Uit het onderzoek van Logan blijkt dat een kind dat dagelijks vijf boeken voorgelezen krijgt als kleuter zo’n 1,4 miljoen meer woorden heeft gehoord dan een kind dat nooit wordt voorgelezen. Zelfs al bij het voorlezen van één boek per dag zijn de verschillen enorm. Zo kan het dat een vijfjarig kind met een boekje per dag al 290.000 meer woorden heeft gehoord dan zijn leeftijdsgenootje dat nooit is voorgelezen.

Beter voorbereid

Volgens de onderzoekers zou dit de verklaring kunnen zijn voor de verschillen in de ontwikkeling van de woordenschat en de leesvaardigheden van kinderen. ‘Kinderen die in hun jonge jaren meer woorden gehoord hebben, zullen beter voorbereid zijn om die woorden te lezen wanneer ze naar school gaan’, zegt hoofdonderzoekauteur Jessica Logan. ‘Ze zullen leesvaardigheden waarschijnlijk sneller en gemakkelijker oppikken.’

Meer weten? Leren lezen op de basisschool, zo gaat dat

Tellen

Het aantal van 1,4 miljoen woorden is niet uit de lucht gegrepen. Voor het onderzoek werkte Logan samen met de Columbus Metropolitan Library. De bibliotheek zocht uit welke honderd boeken voor baby’s, dreumesen en peuters het vaakst werden uitgeleend. De onderzoekers kozen dertig willekeurige titels uit deze lijst en telden de woorden in deze boeken. In kartonnen boekje stonden gemiddeld 140 woorden; in prentenboeken 228.

Met de gemiddelden berekenden ze het aantal woorden dat kinderen hebben gehoord als ze naar de kleuterschool gaan:

  • Kinderen die nooit worden voorgelezen: 4.662 woorden
  • Kinderen die 1 á 2 keer per week worden voorgelezen: 63.570 woorden
  • Kinderen die 3 tot 5 keer per week worden voorgelezen: 169.520 woorden
  • Kinderen die dagelijks worden voorgelezen: 296.660 woorden
  • Kinderen die vijf boeken per dag worden voorgelezen: 1.483.300 woorden

Logan denkt dat deze schattingen zelfs nog aan de lage kant zijn. Ouders gebruiken rondom het vertellen van het verhaal namelijk nog meer woorden, zeker als het boek al vaker is voorgelezen.

Nog meer voordelen van voorlezen vind je overigens hier.

Bron: Study Finds Beeld: Shutterstock