Veilig eten vakantie
door

Veilig eten op vakantie: 5 tips om voedselvergiftiging te voorkomen

Een ziek kind is wel het laatste waar je op zit te wachten als je lekker op vakantie bent. Maar in een warm land ligt een voedselvergiftiging op de loer. Soms is het gewoon dikke pech, maar gelukkig is het vaak te voorkomen. Met deze tips houd je heel wat ziektemakers buiten de deur. 

1. Kraanwater of fleswater?

In het buitenland kun je het kraanwater niet overal zomaar drinken. Het kan bijvoorbeeld bacteriën bevatten waar je flink ziek van kunt worden. Check daarom voordat je op reis gaat of het kraanwater op je bestemming drinkbaar is. Twijfel je? Dan kun je het water eerst drie minuten goed doorkoken. Of gebruik alleen mineraalwater. Let bij flessen water wel op de verzegeling, zodat je zeker weet dat je ook echt mineraalwater koopt. Wil je poedermelk aanmaken met bronwater, check dan op het etiket van de fles of het daarvoor geschikt is. Nog een tip: bestel je drankjes op een terras, dan zonder ijsblokjes.

2. Goed doorbakken graag

Kleine kinderen zijn extra kwetsbaar voor voedselvergiftiging. Geef je kind daarom alleen eten dat door en door verhit is. Kies in een restaurant voor gekookte groente, in plaats van rauwkost; dat is vaak gewassen met gewoon kraanwater dat mogelijk bacteriën bevat. Let erop dat vlees en vis goed gaar is en kies liever niet voor gerechten met rauw vlees of rauwe vis. Koop je fruit in de supermarkt? Neem dan onbewerkt fruit en maak dat zelf goed schoon. Kies bij twijfel voor een zakje knijpfruit of een potje als warme maaltijd.   

Lees ook: Hoeveel vlees heeft een kind dagelijks nodig?

3. Koelbox mee

Gaan jullie een dagje op pad? Neem dan een koelbox met koelelementen mee om je eten vers en koel te houden. Kies voor kleine porties en voor eten dat minder snel bederft: dus liever een broodje pindakaas dan vleeswaren, en liever een komkommer die je ter plekke snijdt dan een kant-en-klare salade. Neem een fles water mee en leg die eerst in de diepvries; dan werkt het als een extra koelelement in de koelbox. Plus: je water is altijd lekker koud.

4. Welk ijsje?

Een ijsje hoort erbij op vakantie! Maar een voedselvergiftiging kun je ook oplopen door schepijs of softijs. Kijk daarom van tevoren goed hoe de ijswinkel eruitziet. Is het netjes en schoon en komen er veel mensen? Gebruik je gezonde verstand: bij twijfel, niet doen. Of kies voor de veilige optie: een voorverpakt ijsje uit de diepvries.

5. Volg de locals

Het kan met jonge kinderen best lastig zijn om je aan te passen aan het eetritme van de Spanjaarden of Italianen, waar de restaurants vaak pas na zeven uur ’s avonds open gaan. Toch is het verstandig dit wel te doen. Als je gaat eten op de tijdstippen dat de locals ook eten, heb je de grootste kans op vers eten, want dat zijn de tijdstippen waar de keukens op ingesteld zijn. Eerder eten kan misschien wel, maar mogelijk krijg je dan eten van gisteren voorgeschoteld. Nog een tip: restaurants waar het altijd vol zit met locals, serveren vaak goed en veilig eten. Anders zouden die mensen er immers niet massaal naartoe gaan.