pakjes drinken veel suiker

Voedingscentrum waarschuwt: ‘Nog steeds te veel suiker in pakjes drinken’

Met kreten als ‘puur sap’ of ‘natuurlijk’ op de verpakking zou je denken dat pakjes drinken tegenwoordig hartstikke gezond zijn. Maar niets blijkt minder waar: uit een steekproef van het Voedingscentrum blijkt namelijk dat pakjes drinken nog altijd zo'n drie tot vijf suikerklontjes bevatten.

Hoewel fabrikanten het afgelopen jaar wel hebben geprobeerd het suikergehalte te verlagen, bevatten veel pakjes drinken (200 ml) nog steeds ontzettend veel suiker.

Weinig verandering

Vorig jaar onderzocht het Voedingscentrum het suikergehalte van verschillende pakjes drinken en fotografeerde ze met het aantal suikerklontjes dat het drankje bevatte. Dit jaar is de steekproef herhaald. Het gaat in totaal om 45 pakjes drinken van verschillende merken. Wat blijkt: meer dan twee derde van de pakjes bevatten nog steeds even veel suiker.

Hoeveelheid suikerklontjes per pakje

Astrid Postma-Smeets, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum: ‘We zien dat er stappen gezet worden door fabrikanten, en dat is nodig. Maar we zien graag dat het suikergehalte in veel meer pakjes wordt verlaagd.’

Bekijk hier een overzicht van alle pakjes drinken

Misleidende verpakking

Omdat er op de verpakking vaak afbeeldingen van fruit staan, denken veel ouders dat deze pakjes gezond zijn. Kinderen willen de pakjes juist graag drinken omdat ze er leuk en kleurrijk uitzien. Ook door kreten op de verpakking als ‘zonder toegevoegd suiker’ of ‘natuurlijk’ lijkt het alsof het om gezonde producten gaat, terwijl dit niet het geval is.

‘Sommige pakjes sap bevatten een kleine hoeveelheid vitamines,’ legt Postma-Smeets uit. ‘Maar het is eigenlijk vooral suiker. Wanneer ouders onze afbeelding van de pakjes drinken met het aantal suikerklontjes erbij zien, schrikken ze er vaak van. Dat horen we van ouders, maar ook van professionals waar posters met deze afbeelding hangen, zoals JGZ-medewerkers.’

Water als standaard

Wat is dan een goed alternatief? Volgens het Voedingscentrum  is water nog steeds de beste dorstlesser. Het centrum adviseert om sap, diksap, limonade en frisdrank niet vaker dan één keer per week mee te geven, vanwege het hoge suikergehalte. In light-frisdrank zit weliswaar geen suiker, maar het zuur in (light) frisdrank kan wel het tandglazuur aantasten. Voor thuis is thee zonder suiker ook een goede optie.

Auteur: Erandi Godinez – Bron en beelden: Voedingscentrum