voorlezen
door

Voorlezen kan helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden

Het is leuk en gezellig en - zo blijkt maar weer - heel goed voor je (jonge) kind: voorlezen. Ouders die hun baby of peuter veel voorlezen helpen hem zo vaardigheden te ontwikkelen waar hij veel voordeel van kan hebben als hij naar school gaat.

Zo zorgt voorlezen ervoor dat een kind zich beter kan concentreren, blijkt uit een nieuw Amerikaans onderzoek. Ook kan voorlezen helpen voorkomen dat je kind storend gedrag gaat vertonen, zoals hyperactiviteit en agressie.

Van 675 gezinnen werden kinderen drie jaar lang gevolgd, vanaf de geboorte. Een deel van de groep werd gevraagd om mee te doen aan het zogeheten Video Interaction Project. In dit programma werden video-opnames gemaakt van de ouders als ze hun kind voorlazen of met ze speelden. Achteraf liet een coach middels deze video-opnames aan ouders zien hoe cruciaal hun rol is in de ontwikkeling van hun kind. De andere gezinnen werden die periode gevolgd zonder deel te nemen aan dit programma.

Gevoelens

‘Samen met je kind lezen, is echt een leuke manier om tijd met je kind door te brengen’, zegt hoofdonderzoeker dr. Alan Mendelsohn. Hij is universitair hoofddocent kindergeneeskunde aan de New York University School of Medicine. ‘Vooral als je kiest voor verhalen over onderwerpen die op dat moment belangrijk en interessant zijn voor het kind.’

Verhalen gaan vaak over personages die verdrietig of blij zijn en die moeten leren omgaan met de uitdagingen in hun leven, legt hij uit. ‘Door deze verhalen voor te lezen, geef je je kind de kans om na te denken over wat het betekent om die gevoelens te hebben en hoe hij ermee om moet gaan.’ Doordat iedereen zijn aandacht tijdens het voorlezen erbij moet houden, leren kinderen zich te concentreren, zegt hij. ‘Daarmee helpen ouders hun kinderen spelenderwijs zich te gedragen op een manier die echt van pas zal komen als het kind naar school gaat.’

Voor het onderzoek werden de kinderen anderhalf jaar nadat het programma was geëindigd nogmaals onderzocht. De onderzoekers zagen dat de kinderen nog steeds beschikten over de gedrags- en concentratievaardigheden die ze tijdens het programma hadden opgedaan.

Schermtijd

Dr. Jefry Biehler, voorzitter van de kindergeneeskunde van Nicklaus Children’s Hospital in Miami, vindt dat deze onderzoeksresultaten onderschrijven wat kinderartsen al jarenlang roepen: ‘Lezen en spelen met je kinderen heeft een impact op hun ontwikkeling en hoe ze het gaan doen op school’, zegt hij. Biehler is van mening dat de interactie tussen ouder en kind bijdraagt ​​aan hun socialisatie, maar dat ouders mogelijk niet zoveel tijd besteden aan het spelen en lezen met hun kinderen als vroeger. Het gebruiken van andere middelen om kinderen te vermaken, zoals computers of ze voor de tv neerzetten, is niet hetzelfde als directe interactie, meent Biehler. ‘Daarom is het erg belangrijk om tijd met je kind door te brengen en je kind voor te blijven lezen’, zegt hij. ‘Het is voor kinderen het moment om te communiceren met hun ouders, en dat is belangrijk voor de ontwikkelen.’

Bron: Medical Xpress Beeld: Shutterstock