Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Waarom kinderen er dit jaar nóg langer over doen om te leren schrijven

Er werd al eerder aan de bel getrokken: de schrijfvaardigheid van kinderen holt achteruit. Maar afgelopen jaar is de achterstand nog meer opgelopen. Kinderen hadden voorheen in eind groep 4 een mooi en leesbaar handschrift, nu is dat minstens een half jaar later.

In groep 1 leert je kind spelenderwijs om letters te herkennen, bijvoorbeeld die van zijn eigen naam. Sommige kleuters kunnen dan ook al snel hun eigen naam schrijven, al is dit eigenlijk het natekenen van de letters. In groep 3 maakt je kind vaak pas echt de eerste stappen met schrijven en oefent hij hier in de klas mee. Welke lesmethode daarvoor wordt gebruikt, mag elke school in Nederland zelf bepalen.

Advertentie

Meer weten: Welke soorten basisscholen zijn er?

Veel basisschoolkinderen hebben geen goed handschrift

Eerder hadden de meeste kinderen eind groep 4 een mooi en leesbaar handschrift, maar de achterstand is dit jaar flink opgelopen. Gemiddeld heeft nu maar de helft van de basisschoolkinderen een goed handschrift. Dat blijkt uit een quickscan waarmee leerkrachten het handschrift van kinderen op een snelle manier kunnen toetsen.

Coronajaar doet achterstand nog verder oplopen

Het coronajaar heeft de achterstand doen oplopen, weet Anneloes Overveld. Zij is kinderfysiotherapeut en onderzoeker, en ontwikkelde met collega’s de quickscan. Het afgelopen jaar hebben veel kinderen, met name door het thuisonderwijs, een goede uitleg gemist: hoe je je schrift moet neerleggen, hoe je een letter vormt, welke letters er boven en onder de lijn komen.

Dat is digitaal lastig uit te leggen, en de leerkracht kan ook niet goed zien hoe kinderen erbij zitten, hoe ze hun potlood vasthouden en hoe ze de letters maken. Ouders kunnen wel bijsturen, maar die weten ook niet precies hoe ze dat hun kind moeten aanleren.

Meer lezen: Wanneer is je kind klaar voor groep 3?

Minder aandacht voor schrijven

Leerkrachten waren in het uitdagende coronajaar allang blij als de leerlingen op schema liepen met rekenen, taal en spelling. Het schrijven had geen prioriteit.

Schrijfvaardigheid is al langer niet goed

Het gaat al langer niet goed met de schrijfvaardigheid van kinderen. In 2017 had bijna een derde van de basisschoolleerlingen moeite met schrijven, bleek uit onderzoek van het AD. Aan het einde van groep 4 had bijna de helft van de leerlingen een slecht of onleesbaar handschrift. Door de komst van tablets en laptops wordt zowel op de pabo als in de klas minder aandacht besteed aan schrijfvaardigheid, terwijl schrijfles daarvoor nog dagelijks deel uitmaakte van het lesprogramma.

Lees ook: ‘Kinderen die vaak op een tablet spelen beginnen later met praten’

Artikelen van Ouders van Nu ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.

Bron: AD – Beeld: Getty Images