buitenspelen
door

Buitenspelen of toch echt naar bed: wanneer roep je je kind naar binnen?

Zelfs al valt hij zowat om van vermoeidheid, toch weigert je kind naar huis te komen. Laat staan: dat hij naar bed wil. Al zijn vriendjes zijn nog buiten en ze gingen net een potje voetballen. Wat is nou een goede 'regel' qua buitenspeel- en slaaptijd?

Logisch dat jouw kind het liefst eindeloos lang buiten blijft voetballen of steppen, nu de lente echt begonnen is. Het is langer licht ’s avonds en de temperaturen gaan omhoog. Niets leuker dan buiten struinen met alle buurtvriendjes. Je bent heus niet de enige ouder die al haar overredingskracht nodig heeft om haar kind naar binnen te krijgen. Hoe je je kind zijn buitenspeelavonturen ook gunt, je wilt ook dat hij voldoende slaap krijgt.

Wat is nou een redelijke tijd om je zoon of dochter te roepen? Als het zijn normale bedtijd is, of toch iets later omdat het zo’n mooi weer is? Als de lantaarnpalen aangaan, of als de buurkinderen ook geroepen worden?

Begrip bedtijd is op en top Nederlands

Ouders van Nu-hoofdredacteur Hilde Tholen vertelt aan de NOS dat het begrip ‘bedtijd’ heel Nederlands en ook een beetje een Duits fenomeen is. ‘In andere landen gaan kinderen gewoon naar bed als ze moe zijn.’ Gemiddeld gaan kinderen van vier tot zes jaar oud in Nederland tussen 19.00 en 19.30 uur naar bed. Voor kinderen van elf tot twaalf jaar is dit tussen 20.30 uur en 21.00 uur.

Maar het is beter om niet naar het gemiddelde te kijken, zo zegt de Vereniging Kind en Slaap. Volgens deze groep artsen, die zich bezighoudt met het slaapgedrag van kinderen, verschilt het per kind wat de ideale bedtijd is. ‘Een kleuter altijd om 19.00 uur op bed leggen, is niet goed,’ benadrukt voorzitter en kinderneuroloog Sigrid Pillen. ‘De ideale bedtijd kan per kind een tot anderhalf uur verschillen.’

Genoeg geslapen of niet?

Maar hoe weet je dan hoe laat je je kind naar binnen moet roepen, omdat hij anders niet genoeg slaap krijgt? Volgens kinderneuroloog Pillen is een goede richtlijn: als je een kind ’s ochtends wakker moet maken, dan lag hij te laat in bed. ‘Ook als je kind in het weekend moet bijslapen, komt hij slaap te kort. Als een kind uit zichzelf wakker wordt en zich overdag goed voelt, dan heeft hij genoeg slaap. Ook als leeftijdgenootjes een uur eerder naar bed gaan.’

4 handige slaaptips:

  1. Zorg voor regelmaat. Stuur je kind rond dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Ook in het weekend. Zeker moeilijke slapers hebben hier baat bij. Regelmaat houdt de biologische klok gezond, waardoor een kind beter kan slapen.
  2. Geef je kind veel gevarieerd te eten en kies voor veel groente. Kinderen die gevarieerd eten hebben een betere nachtrust, blijkt uit onderzoek. Suiker verslechtert de slaapkwaliteit juist.
  3. Laat je kind lekker veel bewegen. Voetballen, dansen of ravotten in de modder: kinderen die regelmatig bewegen slapen beter dan stilzitters.
  4. Creëer rust in de avond. Ontspanning is belangrijk om goed te kunnen inslapen. Flikkerende schermen of spannende spelletjes kun je dus beter voor de ochtend of middag bewaren.

Bron: NOS.nl