Voedingsmiddelen zwanger worden
door

Wat je wel én niet moet eten als je zwanger wilt raken

Als je zwanger wil worden, doe je er vaak alles aan om je kansen te vergroten. De juiste voeding kan daar mogelijk aan bijdragen. We moeten er wel bij zeggen dat onderzoeken op dit gebied elkaar tegenspreken. Sommige artsen denken dat een dieet niet zoveel uitmaakt. Maar baat het niet, dan schaadt het niet, toch?

Een recent onderzoek door onderzoekers van de Amerikaanse Harvard Universiteit wijst erop dat bepaalde voedingsmiddelen een positieve invloed hebben op je vruchtbaarheid en dat andere voedingsstoffen juist geen effect hebben of de kans op een zwangerschap zouden verminderen.

Vis

Omega-3-vetzuren zouden de kans om zwanger te raken vergroten. Dit zit in vette vis, zoals zalm, makreel, sardines en haring. Ook schaal- en schelpdieren bevatten omega-3. Volgens de Harvard-onderzoekers zijn er veel aanwijzingen dat zeevoedsel een goede invloed heeft op je vruchtbaarheid. Let wel goed op tijdens je zwangerschap, dan is niet alle vis geschikt om te eten.

Lees ook: Welke vis kun je veilig eten als je zwanger bent?

Groentes

Dat vezelrijke voeding gezond is, wist je natuurlijk al. En dat is zeker zo als je probeert zwanger te worden. Vezels zitten onder andere in groente, peulvruchten, noten, fruit, volkoren producten, zoals volkoren rijst, pasta of brood. Volgens het onderzoek kan het eten van veel vezels, groente en fruit je vruchtbaarheid verhogen.

Foliumzuur

Foliumzuur is niet alleen belangrijk om te slikken voor de ontwikkeling van je ongeboren kind, het kan ook je vruchtbaarheid bevorderen. Begin bij voorkeur vier weken voordat je zwanger wilt worden met het slikken van foliumzuur. Het duurt namelijk ongeveer vier weken voor je lichaam voldoende foliumzuur heeft opgenomen.

Lees ook: Foliumzuur ook voor mannen, het bevordert de zaadkwaliteit

Kip of soja

Het eten van kip en ander gevogelte, zoals kalkoen of eend, lijkt een positieve invloed op je vruchtbaarheid te hebben. Kip zit bomvol eiwitten, een belangrijke bouwsteen voor je lichaam. Ook soja lijkt volgens de onderzoekers een goede invloed op vruchtbaarheid te hebben.

Fruit

Fruit is gezond en zit bomvol vitamines en vezels. Zet dus vooral voldoende fruit, zoals bessen, appels, mandarijnen en bananen, op het menu.

En dit kun je beter laten staan

Er zijn ook een aantal dingen die je beter kunt laten staan als je een kinderwens hebt. Uit Australisch onderzoek onder 5600 vrouwen blijkt dat vrouwen die minder fruit eten en veel fastfood op het menu hebben staan, er langer over deden om zwanger te raken.

Bij vrouwen die erg weinig fruit aten, steeg de kans dat de zwangerschap langer dan een jaar op laat wachten van acht naar twaalf procent. Bij vrouwen die vaak fastfood aten – minimaal vier keer per week – steeg die kans van acht naar zestien procent.

Lees ook: Je vruchtbaarheid verhogen met yoga