Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 
door

Staking juffen en meesters op 12 september: goede zaak of niet?

Leraren in het basisonderwijs in Zuid-Holland en Zeeland gaan op 12 september opnieuw staken. Dus ook dit schooljaar krijgen ouders weer te maken met de onderwijsstaking, die sinds afgelopen jaar als ‘estafette’ door Nederland waaiert. En daar is niet iedereen even blij mee.

Afgelopen schooljaar legden de leraren al meerdere keren het werk neer. Reden? Ze willen extra geld om het verschil in salaris tussen leraren in het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs kleiner te maken. Ook willen ze dat er meer leraren worden aangenomen, zodat de werkdruk omlaag gaat.

Advertentie

Estafettestaking

De basisschoolleraren willen een salaris dat vergelijkbaar is met dat van docenten in het voortgezet onderwijs. Hoewel het Ministerie van Onderwijs hun salarissen heeft verhoogd, zijn ze nog niet tevreden. Ook vinden ze nog steeds de werkdruk te hoog. De actiegroep gaat daarom door met staken. Dat gebeurt niet landelijk, maar provincie voor provincie.

Zo staakten in mei leerkrachten in Gelderland en Overijssel. Daarvoor waren Noord-Brabant, Limburg, Groningen, Friesland, Drenthe, Utrecht, Noord-Holland en Flevoland al aan de beurt. Ook deze actie van de leraren in Zuid-Holland en Zeeland is onderdeel van de landelijke estafettestaking. Zij leggen als laatsten het werk neer om actie te voeren.

Gelijke salarissen

Om de salarissen gelijk te trekken zou er ongeveer 900 miljoen euro nodig zijn. Om de werkdruk van de leraren te verminderen is er 500 miljoen euro nodig. Veel partijen zijn echter niet bereid om zoveel geld voor de leraren vrij te maken. Zo probeerde Lodewijk Asscher (PvdA) onlangs nog 270 miljoen euro los te weken voor de basisscholen. Uiteindelijk moest hij genoegen nemen met de belofte dat er in de formatie een ‘substantieel bedrag’ zou worden vrijgemaakt.

AOb-bestuurder Eugenie Stolk: ‘Een week voor Prinsjesdag willen we duidelijk maken dat het kabinet echt over de brug moet komen met investeringen in het primair onderwijs. Ja, er is iets aan de werkdruk gedaan. Ja, er is geld vrijgemaakt voor salarisverbetering, maar de salariskloof met het voortgezet onderwijs is nog niet gedicht. Willen we het lerarentekort oplossen, dan moet het beroep echt aantrekkelijker worden.’

Steun

Uit onderzoek in opdracht van RTL Nieuws afgelopen maart blijkt dat net iets meer dan de helft (51 procent) van de ouders de stakers volledig steunt. Bijna 40 procent is het wel eens met de eis van de leraren, maar niet met het middel, de staking. Tien procent van de ouders vindt de staking onzin.

Eerder steunde ook een grote meerderheid van de schoolbesturen in het primair onderwijs het doel van de lerarenacties en was er begrip voor een staking. Dat bleek uit een peiling van de PO-raad onder de schoolbesturen in het primair onderwijs, die door zo’n driehonderd schoolbesturen is ingevuld.

Groot gelijk

Ook wij hebben er alle begrip voor dat de juffen en meesters van onze kinderen staken. Klassen van rond de dertig leerlingen, een hoge werkdruk en maar een fractie verdienen van je collega in het voortgezet onderwijs: natuurlijk is dat balen. Zo gaat de lol wel af van het lesgeven. En dat zou zonde zijn, want de meeste juffen en meesters hebben er met volle overtuiging voor gekozen om voor de klas te staan. Een belangrijke en behoorlijk pittige taak, waarvoor ze goed beloond moeten worden. Zolang dit niet gebeurd, snappen wij wel dat ze gaan staken. En natuurlijk is dit best even onhandig, want: hoe lossen we dat 12 september op qua werk en de kinderen? Maar het is nu even belangrijker dat onze juffen en meesters weer met plezier voor de klas staan. Toch?

Ben je het hier mee eens of totaal niet? We zijn benieuwd. Laat het ons vooral weten via onze Facebook-pagina.

Bron: AOb – Beeld: Shutterstock