door

Zo krijgt je kind de meeste slaap (en jij dus ook!)

Als ouder van jonge kinderen speelt slaap – of het gebrek eraan – vaak een grote rol in je leven. Hoe krijg je je kinderen in dromenland en zelf ook voldoende rust? Uit nieuw onderzoek blijkt dat deze methode het beste werkt. Welterusten!

Slaap is belangrijk. Of je nou een baby, dreumespeuter of ouder kind hebt: het is belangrijk dat je kind voldoende slaapt. Als een kind de hoeveelheid slaap krijgt die hij nodig heeft, heeft dat een positieve invloed op zijn groei, ontwikkeling en schoolprestaties. Plus: als je kind op tijd slaapt, kun je zelf ook even uitrusten. Ook niet onbelangrijk.

Advertentie

Slaapstudies

Maar wat als je een peuter hebt die niet wil slapen? Dan kunnen deze bevindingen van Amerikaanse onderzoekers je op weg helpen. De wetenschappers namen alle recente slaapstudies nog eens goed onder de loep om te kijken welke methode nou echt werkt om je kind goed te laten slapen. Ze keken naar 44 onderzoeken onder 300.000 kinderen in 16 landen, behoorlijk breed dus.

Lees ook: 9x onmisbare slaaptips voor ouders

Top 4

Deze top-4 helpt volgens de wetenschappers kinderen om goed te slapen:

Tip! Zo leer je je kind in z’n eigen bed te slapen

Een vast slaapritueel werkt dus echt. Ook voor oudere kinderen geldt dat vaste routines helpen. Zo concluderen onderzoekers dat tieners die van hun ouders een bedtijd krijgen, een stuk beter slapen dan tieners die zelf mogen beslissen hoe laat ze naar bed gaan.

Routines

Niet alleen een vaste bedtijd zou helpen, maar überhaupt het hebben van routines. Een onderzoek in Nieuw-Zeeland wees bijvoorbeeld uit dat kinderen beter slapen als ze elke dag op dezelfde tijd met hun familie aan tafel gingen voor het avondeten.

Lees ook: Zó bepaal je wat de beste bedtijd is voor je kind

Niet gamen

Ook vonden de onderzoekers aanwijzingen dat het helpt om kinderen geen computergames te laten gebruiken of op de tablet te laten spelen vlak voor slaaptijd. Onderzoeken in Japan, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten wezen uit dat ze dan minder lang slapen.

Bron: Sciencedaily – beeld: Shutterstock