baby veilig slapen
door

Zo slaapt je baby veilig als hij kan rollen, zitten, kruipen en staan

In het begin is het advies om je baby op de rug te laten slapen. Maar zodra hij gaat rollen, zitten, kruipen of staan, kiest je baby ook steeds vaker voor een andere slaaphouding. En dat kan in bed nog weleens voor een uitdaging zorgen.

1. Draaien naar de buik

Sommige baby’s zijn pas drie maanden als ze al naar hun buik kunnen draaien, anderen gaan dit pas echt doen met zes maanden. Zodra je baby kan omrollen, is het allereerst belangrijk om te stoppen met inbakeren. Ook is het een goed moment om voor de veiligheid extra knuffels, dekens of bedbumpers uit het wiegje of ledikant te verwijderen.

Meer tips voor een veilige babykamer.

Omrollen

Als je baby net kan omrollen, kan het zijn dat hij dit ook probeert tijdens het slapen. Meestal zal hij dit doen tijdens korte slaapjes overdag of in de tweede helft van de nacht. Ligt hij vervolgens rustig op zijn buikje te slapen, dan is er uiteraard niets aan de hand. Maar in het begin zul je vaker merken dat hij door het omrollen wakker wordt en begint te huilen. Leg hem dan rustig terug op zijn rug, ook al betekent dit vaak dat je er een paar keer per nacht uit moet.

Goed oefenen

Neem overdag de tijd om goed te oefenen met het rollen van de buik terug naar rug. Zodra je baby het omrollen echt goed onder de knie heeft en de nieuwigheid ervan af is, zul je merken dat het ook ’s nachts weer rustiger wordt.

2. Zitten en kruipen

Als je baby tussen de zes en twaalf maanden oud is en leert zitten en kruipen, is de kans groot dat ook deze mijlpalen de slaap van je baby zullen verstoren. Slaapt jouw baby in een ledikant met een verstelbare bodem, dan is dit het moment om de bodem volledig te laten zakken. Ook losse dekens kun je beter niet in het bedje laten liggen, om te voorkomen dat je baby al op jonge leeftijd uit zijn bed kan klimmen.

Niet dwingen

Zodra je baby kan zitten of kruipen, vindt hij dit in bed ook vaak leuker om te doen dan slapen. Nu kan je hem natuurlijk niet dwingen om te slapen, maar je kunt het wel zo veel mogelijk stimuleren. Kijk of het aantal slaapjes overdag nog past bij zijn behoeftes en pas het zonodig aan. Ook een donkere kamer geeft de minste afleiding.

Wat als je baby niet wil slapen? Tips van slaapcoach Suzanne Willekes.

Billen in de lucht

In deze fase kan je je baby in de meest vreemde slaaphoudingen aantreffen. Zo zijn veel baby’s geneigd op de knietjes in slaap te vallen met de billen in de lucht. Of ze vallen zittend in slaap en vallen vanuit die positie op hun zij. In de meeste gevallen zal je baby vervolgens zelf een comfortabele positie aannemen.

Sommige baby’s hebben hier wel wat hulp bij nodig. Zo kan je baby gefrustreerd raken, omdat hij niet weet hoe hij vanuit een zittende positie weer kan gaan liggen. Je kunt hem dan helpen door hem te begeleiden naar een fijne slaappositie. Ook nu geldt weer dat je het beste overdag met je baby kunt blijven oefenen om van zitten naar liggen te gaan.

Lees ook: Dit is de reden waarom baby’s het liefst met hun bips omhoog slapen. 

3. Staan

Met negen maanden zal je baby zich proberen op te trekken tot staan. Het is ook de periode dat veel baby’s last krijgen van verlatingsangst, dus die combinatie zul je ook tijdens de slaapjes gaan merken. Als je baby een jaar is stellen experts dat het veilig is om knuffels of kussens mee in bed te nemen, maar pas op met teveel spullen in bed. Je baby zou ze kunnen gebruiken als opstapje om zijn bed uit te klimmen.

Favoriete slaaphouding

Zodra je baby staat in bed, is het de vooral de vraag of hij weet hoe hij zichzelf weer laat vallen om te gaan liggen. Als je merkt dat je baby dit eng vindt, kun je hem helpen door hem te begeleiden. Dit doe je door op je hurken naast het bedje gaan zitten en op het matras te kloppen. Snapt hij dit niet, dan kun je hem rustig neerleggen. Ook hierbij geldt oefening baart kunst, dus met een beetje geduld kan je baby zelf zijn favoriete slaaphouding vinden.

Meer lezen: Veilig slapen, dit zijn punten waar je op moet letten

Bron: Baby Sleep Science