slaaphouding-zwanger
door

Zwanger? Pieker niet te veel over je slaaphouding

Een zwangerschap kan je nachtrust flink verstoren. Misschien ben je ook wel bang dat het invloed op je baby heeft als je bijvoorbeeld op je buik ligt. Maar je slaaphouding maakt voor je kind in het begin van je zwangerschap niets uit. 

Misschien sliep je altijd als een roos en lig je nu nachtenlang naar het plafond te turen. Of word je plotseling regelmatig wakker en kun je dan niet meer in slaap komen. Je slaapgedrag verandert wanneer er een baby in je buik groeit. Dat komt door de veranderingen in je hormoonhuishouding. Het is dus heel normaal dat je slechter slaapt tijdens je zwangerschap.

Advertentie

Hoe zit dat?

Gedurende je slaap doorloop je vijf fasen: het sluimeren, de lichte slaap, de diepere slaap, de zeer diepe slaap en de droomslaap, ook wel REM-slaap genoemd. Elke nacht maak je vier tot vijf keer de slaapcyclus door. Tijdens je zwangerschap duurt met name de REM-slaap aanzienlijk korter. Hierdoor ben je eerder wakker dan je voorheen gewend was. Ook slaap je over het algemeen lichter. Je wordt sneller wakker van geluiden of wanneer je je omdraait. Hierdoor ga je ook meer dromen en heb je misschien vaker last van nachtmerries.

Lees ook: Dromen tijdens zwangerschap

Welke slaaphouding?

Ook lekker liggen is niet meer zo vanzelfsprekend als je zwanger bent. Bovendien gaan er veel verhalen over slaaphoudingen rond. Misschien heb je weleens gehoord dat het aan te raden is om op je linkerzij te slapen om de bloedtoevoer naar je baby te stimuleren. Maar een recent onderzoek van de Universiteit van Utah wijst uit dat jouw slaaphouding geen invloed heeft op de zwangerschap. Zij keken naar de gegevens van bijna 9.000 vrouwen in het eerste en tweede trimester van hun zwangerschap, en zagen geen verband tussen slaaphouding en meer risico op serieuze complicaties zoals hoge bloeddruk, vroeggeboorte of zelfs doodgeboorte.

Lees ook: Goed slapen tijdens je zwangerschap

Derde trimester

Vanaf het derde trimester is het echter niet meer aan te raden om op je rug te slapen. In deze houding drukt het gewicht van je baarmoeder op de grote bloedvaten en aderen, en hebben ze meer moeite om bloed te vervoeren. Hierdoor kun je last krijgen van misselijkheid of duizeligheid en in extreme gevallen kan de doorstroming van bloed blokkeren naar de placenta en de baby. In het derde trimester wordt daarom aangeraden op je linkerzij geslapen, zodat je baby een goede toevoer heeft van zuurstof en voedingsstoffen.

Lees ook: Zwangerschapskalender: Jouw zwangerschap van week tot week

Bron: Boston.cbslocal.com – Beeld: Shutterstock