Do-re-mi: zingend opvoeden

Do-re-mi: zingend opvoeden

Journalist Brigiet Bluiminck (niet dol op zingen) volgt met haar dochters (wél dol op zingen) de workshop zingend opvoeden. Misschien helpt een vrolijke noot om de meiden aan het tandenpoetsen te krijgen?

Zingend opvoeden

‘Jij bent boos, heel boos. Stamp met je voeten want jij bent boos.’ Mijn dochter Keet (2) vindt het vooral vermakelijk en loopt wijdbeens door de ruimte. Bij het kriebellied doet ze wél enthousiast mee. Ze gaat languit op de grond liggen, zodat ik meteen kan beginnen met ‘Kriebel kriebel in je nek’. Keet giert het uit. Het eerste effect van de liedjes is alvast duidelijk: we hebben lol samen. Keet, dochter Suus (4) en ik zijn bij de workshop zingend opvoeden van Carin van Essen, die zangeres en maatschappelijk werker is. Van Essen maakte Dag!, een boekje plus cd met zestien liedjes speciaal voor kinderen van nul tot vier jaar. Ze gaan allemaal over herkenbare momenten op de dag, zoals een stukje fietsen, de luier verschonen en eerlijk zijn. Daarnaast koppelde Van Essen aan elk liedje een kernwaarde, zoals grenzen stellen, je kind stimuleren, geduld hebben en plezier maken. Want de insteek van het boekje is niet alleen het samen zingen, maar je krijgt ook op een speelse manier ondersteuning bij de opvoeding. En dat is natuurlijk nooit weg.

Meer effect

Het heeft wel wat overtuigingskracht gekost om mij naar deze workshop te krijgen. Zingen met een boodschap – ik heb mijn halve jeugd in een kerkkoor gezongen – heeft in mijn ogen iets stichtelijks. Daarbij vind ik zingen ook gewoon niet leuk. Behalve als ik alleen in de auto zit en kan meeblèren met mijn favoriete nummers. Mijn dochter Keet daarentegen is dol op zingen. Ze zet vaak luidkeels Olifantje op de stoep in, galmt sinterklaasliedjes in april en wil elke avond voor het slapengaan samen twee liedjes zingen.  Omdat ook Suus zo veel lol beleeft aan zingen, ben ik wel nieuwsgierig wat de workshop inhoudt. En als het me daarnaast kan helpen om hier en daar het opvoeden wat makkelijker te laten verlopen, is dat natuurlijk fijn. Als ik maar niet opeens zingend en zalvend door het leven moet. Van Essen stelt me gerust: ‘De liedjes herinneren je op een leuke manier aan de dingen die belangrijk zijn in de opvoeding. Het is niet de bedoeling dat je de hele dag door gaat zingen. Soms kan het gewoon een positieve manier zijn om iets voor elkaar te krijgen. Want je kunt honderd keer zeggen dat je kind aan tafel moet blijven zitten, als je het zingt heeft het meer effect. Het haalt de lading eraf en blijft beter hangen.’

Stimuleren en aanmoedigen

Redenen genoeg dus om te zingen met Keet en Suus. Na de workshop ga ik thuis aan de slag met de liedjes. Omdat ik ze na één ochtend nog niet in mijn systeem heb zitten, stop ik de cd in de speler om te oefenen. Keet doet spontaan mee en lijkt de liedjes nog te kennen. ‘Wat kun jij goed klappen, klappen, klappen. Wat kun jij goed klappen, kla-hap-pen’. We vermaken ons prima en dankzij de kernwaarde die bij dit liedje hoort – stimuleren en aanmoedigen – leert Keet dat ze al heel veel kan.

Pedagogisch

Ik ben benieuwd wat er gebeurt als ik de liedjes op een wat meer pedagogische manier inzet. Als ik die eerste week ’s avonds het Tandenpoetslied zing, zingt Suus mee en Keet niet. Ze doet haar mond ook niet goed open. Ik besluit gewoon door te zetten, maar helaas blijft het effect van zingen tijdens het tandenpoetsen gering. Als Keet geen zin heeft of er een spelletje van wil maken, gebeurt er gewoon niets. Hoe hard ik ook zing. Diezelfde week krijgt Keet een woedeaanval, omdat papa gehaast de deur uitgaat en ze nog naar hem wilde zwaaien. Keet wordt boos. Zo boos als alleen peuters kunnen worden. Ze ligt languit op de grond en schopt onbedaarlijk met haar benen. En dan zet ik het liedje Boos op. Hoe woedend Keet ook is, er verschijnt direct een klein lachje om haar mond en ze gaat lekker theatraal stampen en boos kijken. Maar anders boos dan net, want nu zit er ook ondeugd en blijdschap bij. Het werkt! Blijkbaar kan een liedje, of misschien wel de verrassende aanpak, haar beter uit het moment halen dan ik.