Alles over het middagslaapje

Alles over het middagslaapje

Slaapt je baby eerst bijna de hele dag, vanaf z’n eerste verjaardag doet hij overdag nog maar één of twee dutjes. Maar hoe weet je wanneer je het aantal slaapjes af kunt bouwen? En hoe pak je dat het beste aan? Onze slaapexpert Susanne Willekes geeft tips.

Middagslaapje bij baby’s

In tegenstelling tot wat veel ouders denken, hebben de meeste baby’s pas tussen de 15-18 maanden nog maar één slaapje overdag nodig: het middagslaapje. Dit rustmoment is onmisbaar voor je kind. En voor jou is het ook best lekker om even ‘time off’ te hebben. Niet zo gek dus dat veel ouders eraan moeten wennen, als hun kind ineens zonder middagdutje ook prima de dag doorkomt. Gelukkig duurt het bij de meeste kinderen nog tot ze rond de drie jaar zijn, voordat het zover is. Meer weten? Dit is het slaapritme van een baby het eerste jaar.

Van twee naar één slaapje

Naarmate je kind ouder wordt, heeft hij steeds minder slaap nodig. Sommige kinderen gaan rond hun eerste jaar dan ook over van twee naar één slaapje overdag. Het kan best dat jouw kind hier nog niet aan toe is en het voor hem niet haalbaar is om de hele ochtend wakker te blijven.

Gemiddeld heeft een kind tussen zijn eerste en tweede verjaardag overdag 2,5 uur slaap, maar het slaappatroon verschilt sterk per kind. Kijk dus vooral naar de behoefte van jouw zoon of dochter. Slaapt je dreumes vrij korte slaapjes, dan kun je de overgang van twee naar één slaapje beter niet te snel maken.

Heb je het gevoel dat je kind echt nog twee slaapjes nodig heeft, maar valt hij ’s middags niet meer zo makkelijk in slaap en houdt hij het ook niet vol tot bedtijd? Begrens zijn ochtendslaapje eens tot 45-60 minuten en laat hem het liefst slapen tussen 9.00 – 10.00 uur. Dan is de kans groter dat hij ’s middags makkelijker gaat slapen en niet oververmoeid in slaap valt.

Nieuw slaapritme

Is je kind klaar voor de overgang naar alleen één slaapje in de middag, probeer hem dan op zijn vroegst om 11.30 in bed te leggen en zijn slaapje elke dag een kwartier naar achteren te schuiven. Doe dit net zolang totdat je op een vast ritme zit van bijvoorbeeld 12.30 – 15.00 uur of 13.00 – 15.30 uur. Leg je kind liever niet te vroeg in bed (bijvoorbeeld 11.00 uur) als hij nog meer één slaapje doet, dan is hij namelijk begin van de middag al wakker. Die lange ruk tot bedtijd kan ertoe leiden dat je dreumes juist een slechtere nacht maakt. Lees hier meer over het slaapgedrag van dreumesen.

De overgang van twee naar één keer slapen op een dag, gaat meestal niet meteen goed: de ene dag lukt het wel, de andere dag weer niet. Dit is deels ook afhankelijk van de tijd dat je kind ’s ochtends wakker wordt. Maar uiteindelijk zal je op één keer slapen per dag uitkomen.

Het middagslaapje

Kinderen die één keer slapen overdag, gaan meestal rond het middaguur naar bed. Hoe lang een kind dan slaapt, is per kind verschillend. Gemiddeld is dit zo’n anderhalf (kinderen die 2,5 /3 jaar oud zijn) tot drie uur. Voor jou hét moment om iets voor jezelf te doen of om ook even te slapen. Geniet er vooral van,. Voor je het weet, wordt dit middagdutje steeds vaker overgeslagen. Tot het moment dat je kind met geen mogelijkheid meer gaat slapen overdag: het einde van dat oh zo fijne middagslaapje.

Middagslaapje overslaan

Het kan voorkomen dat het eens een keer anders loopt met het middagslaapje. Je kind weigert om te slapen of jullie zijn een dagje uit en hij slaapt in de buggy of auto en daardoor minder lang dan normaal. Het ene kind kan hier beter tegen dan het andere. Je kan je kind in zo’n geval wat eerder in bed leggen ‘s avonds. Probeer in elk geval niet te vaak het middagslaapje over te slaan, je kind heeft het tot een bepaalde leeftijd nog hard nodig. Het risico bestaat dat hij anders vermoeid raakt en daardoor ook ’s nachts minder goed zal slapen.

Wanneer geen middagslaapje meer?

Het is heel normaal als je kind tussen de twee en drie jaar steeds vaker het middagslaapje overslaat, maar de verschillen zijn groot. De één slaapt met twee jaar al niet meer overdag, terwijl de ander een jaar later nog niet zonder kan. Belangrijk is dat je goed naar je eigen kind kijkt en vooral niet gaat vergelijken met het kind van een vriendin of de buren. Als je merkt dat je peuter ’s avonds moeilijker in slaap valt, wordt het misschien tijd om het slaapje af te bouwen.

Begin met minder lang slapen en niet meer na 14.30, max. 15.00 uur. Kort het middagslaapje niet in, of sla deze niet over, met als doel een betere nacht waarin je kind doorslaapt. Als je kind oververmoeid gaat slapen, is de kans groot dat dit probleem alleen maar erger wordt.

Middagslaapje afbouwen

De meeste kinderen hebben aan het einde van hun derde levensjaar geen middagslaapje meer nodig. Het is verstandig het middagslaapje geleidelijk aan af te bouwen. Om het slaapje af te bouwen, maak je het bijvoorbeeld telkens een kwartier korter. Breng je kind dan ‘s avonds wel wat eerder naar bed. Een andere manier om af te bouwen, is je kind om de dag ’s middags te laten slapen. Laat hem bijvoorbeeld op de dag dat hij naar de opvang gaat wel slapen, en de dag dat hij thuis is niet. Bekijk zelf welke manier het beste werkt voor jouw kind.

Geen middagslaapje meer, wel eerder moe

Misschien heeft je kind geen middagslaapje meer nodig, maar redt hij het eigenlijk niet om de hele dag wakker te blijven en is hij rond etenstijd hangerig en zeurderig. Een rustmoment in de middag plannen, kan een oplossing zijn. Even bijtanken door gewoon op de bank te hangen, te tekenen of naar zijn favoriete tekenfilm te kijken. Zo krijgt je kind toch de rust die hij nodig heeft. Merk je dat dit niet helpt, dan kan een powernap van ongeveer twintig minuten een tussenoplossing zijn. Zorg er wel voor dat je kind niet aan het einde van dag nog even een kort dutje doet. Grote kans dat hij dan ’s avonds niet meer gaat slapen en hij een te korte nacht maakt.

Video: slaaptips voor baby’s

Video: 6 tips om je baby beter te laten slapen.

Susanne Willekes

Kinderslaapcoach

Susanne Willekes is de eerste gecertificeerde Kinderslaapcoach van Nederland en oprichter van The Sleep Agency. Ze werkt met ouders van kinderen van zes maanden tot zes jaar aan gedragsmatige slaapproblemen en met ouders van pasgeboren baby’s aan het zogeheten ‘sleep shaping’. In september 2017 verschijnt haar eerste boek bij Unieboek Het Spectrum. Susanne heeft zelf drie kinderen.