Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

10 tips voor een optimaal slaapritueel

Als het tijd is om naar bed te gaan, kun je de dag het beste rustig afbouwen. Een slaapritueel of bedtijdritueel helpt daarbij: zo weet je kind dat het bijna tijd is om te slapen. 10 tips voor een optimaal slaapritueel, plus een paar handige producten die je daarbij kunt gebruiken.

Lees ook: Dit zijn de beste babyfoons zonder camera van dit jaar

Advertentie

Slaapritueel voor je kind

Is het bedtijd, maar is je kind nog volop aan het spelen of druk aan het stoeien? Dan is de kans groot dat hij er nog niet aan toe is om te gaan slapen en dat het misschien wel een strijd wordt. Daarom kun je de dag ’s avonds het beste afbouwen met een reeks vaste, rustige activiteiten, het liefst elke dag in dezelfde volgorde. Dat wordt een slaapritueel of bedtijdritueel genoemd. Zo’n bedtijdritueel bestaat uit alle activiteiten die je met je kind doet voor het slapengaan; van het tandenpoetsen tot de nachtkus.

Lees ook: Dit zijn de beste slaaptrainers voor kinderen van dit jaar

Door hier een vast ritueel van te maken, dat zich dus elke dag consequent herhaalt, weet je kind wat er gaat gebeuren en waar hij aan toe is. Het geeft je kind duidelijkheid en een veilig, vertrouwd gevoel. Bovendien helpt het om zijn ‘slaapradars’ alvast aan te zetten; het maakt je kind rustiger en daadwerkelijk slaperiger. En zo wordt slapen uiteraard makkelijker. Je kunt al beginnen met een slaapritueel als je kind nog maar een baby is, maar later is ook geen probleem; voor dreumesen en peuters werken rituelen en routines bijvoorbeeld ook goed, omdat zij erg van voorspelbaarheid houden.

Lees ook: Slaapschema peuter: hoeveel slaapt een peuter?

10 tips voor een optimaal bedtijdritueel

Hoe hét optimale slaapritueel er voor jullie uitziet, kun je het beste zelf bepalen. We geven hieronder een aantal tips en ideeën die je kunt gebruiken om zelf zo’n bedtijdritueel samen te stellen. Je hoeft echt niet alle onderstaande activiteiten te doen. Kies wat bij jullie past of verzin zelf een ander ritueel, zo lang het maar bestaat uit rustige activiteiten.

  1. Begin op tijd met het slaapritueel. Dat wil zeggen: niet pas op het tijdstip dat je kind eigenlijk moet gaan slapen, maar al ruim voordat je kind begint te gapen. Een slaapritueel kan in totaal best een half uur duren. Probeer altijd op hetzelfde tijdstip te beginnen met het bedtijdritueel. Vertel je kind dat het bijna bedtijd is, door op de klok te wijzen. Of misschien heeft hij wel een eigen wekker of slaaptrainer, waarop jullie samen kunnen zien dat het bedtijd is. Er zijn bijvoorbeeld leuke slaaptrainers in de vorm van een schaap of hond te koop, die z’n ogen dichtdoet als het tijd is om te slapen.
  2. Doe je kind in bad of laat hem douchen. Door het warme water wordt je kind lekker rozig. Je kunt wat ‘slaap zacht’-badolie in het water druppelen, waar je kind kalm van wordt.
  3. Tandenpoetsen en pyjama aan: dat hoort bij elk slaapritueel. Maar hoe je dat doet, is aan jou. Misschien zing je er een tandenpoetslied bij, of zeg je een versje op bij het aantrekken van de pyjama. In elk geval werkt het voor het ritueel het beste als je dit altijd op dezelfde, vaste plek doet. Dus tandenpoetsen in de badkamer, pyjama aan op de commode, bijvoorbeeld.
  4. Nog even een slokje water of een flesje melk: veel kinderen vinden het prettig om nog iets te drinken voor het slapengaan. Of misschien geef je nog een laatste borstvoeding. Het is wel verstandig om dan pas daarna de tanden te poetsen, als je kind al tandjes heeft.
  5. Een boekje voorlezen werkt rustgevend voor je kind en is een fijne manier om samen de dag af te bouwen. Lees dan wel een echt (papieren) boek voor; geen e-boek of voorleesfilmpje op een smartphone. Het blauwe licht van schermen zorgt er juist voor dat je kind níet slaperig wordt. Voorlezen doe je bij voorkeur ook altijd op dezelfde plek. Bijvoorbeeld aan het voeteneind van het bed, of samen in een stoel in zijn kamer. Lees ook: Babyboekjes: voorlezen aan je baby 
  6. Stop je kind in en praat in bed nog even na over de dag. Wat was het leukste? Wat vond je kind niet leuk? Je kunt ook vooruit blikken; wat gaan jullie morgen doen, waar heeft hij zin in, waar wil hij over dromen vannacht? Ook leuk: laat je kind welterusten zeggen tegen al z’n knuffels. Uiteraard kan hij zijn favoriete knuffel zelf instoppen.
  7. Eigenlijk onmisbaar in het slaapritueel: een slaapliedje zingen. Is zingen niet je sterkste kant? Dat maakt je kind echt niets uit. Je kunt natuurlijk ook een rijmpje opzeggen (Naar bed, naar bed, zei Duimelot…) of een muziekdoosje aanzetten.
  8. Doe de lichten uit of dim ze tot je de kamer uitgaat. Het werkt goed om het grote licht sowieso wat eerder uit te doen en een kleiner (bed)lampje aan te zetten. Door de schemering wordt je kind slaperig. Is je kind bang in het donker? Dan kun je eventueel een klein nachtlampje aan laten staan.
  9. Geef nog een kus, knuffel of aai over z’n bol. Sluit elke avond af met dezelfde woorden en ga de kamer uit.
  10. Sommige kinderen zullen niet direct gaan slapen, maar roepen na het bedtijdritueel net zo lang tot je terugkomt voor nóg een kus, nóg een slokje water, nog een slaapliedje, noem maar op. Dit soort treuzeltrucjes kunnen uiteindelijk zelfs onderdeel worden van het slaapritueel. Zo lang dat niet uit de hand loopt is het prima, bijvoorbeeld als je standaard nog één keer terugkomt voor een extra kus. Maar maak het niet te gek; jij hebt de leiding tijdens het bedtijdritueel, niet je kind.