Video: Waarom zijn zwangere vrouwen soms zo verstrooid?

Waarom zijn zwangere vrouwen soms zo verstrooid?

Je bent zwanger en opeens lijken je hersenen je in de steek te laten. Je loopt naar binnen terwijl je boodschappentas nog aan je fietsstuur hangt, je vindt je telefoon terug in de koelkast en weet bovenaan de trap niet meer wat je daar ging doen. Het is een bekende zwangerschapskwaal: vergeetachtig zijn. Maar hoe komt dat?

Prof. dr. Renate de Groot vond in haar onderzoek een opvallende daling van het vetzuur omega-3 bij zwangere vrouwen. In het college van de Open Universiteit legt ze uit waarom deze daling tot verstrooidheid leidt bij zwangere vrouwen (zie video).

Bouwsteen

Het omega 3-vetzuur behoort tot de onverzadigde vetten en is een belangrijke bouwsteen van ons lichaam en voor de zenuwcellen in onze hersenen. Dit vetzuur vormt namelijk het celmembraan dat om onze cellen heen zit. De Groot omschrijft het in haar college als  ‘het bakstenen muurtje rondom iedere cel in je lichaam.’ Dit celmembraan zorgt voor een snelle communicatie tussen de verschillende hersencellen en is verantwoordelijk voor het opslaan van informatie. ‘Door deze actievere verbinding tussen cellen, kun je bijvoorbeeld beter leren’, legt De Groot uit.

Embryo

Ook voor de ontwikkeling van een embryo, en dan met name voor de ontwikkeling van de hersenen van de baby is het omega 3-vetzuur belangrijk. Tijdens de zwangerschap onttrekt de baby daarom het vetzuur aan de zwangere moeder, met als gevolg dat er voor de moeder minder overblijft. ‘Naarmate de zwangerschap vordert, raakt de vetzuurvoorraad van de moeder daardoor uitgeput’, vertelt de Groot. ‘Haar celmembranen worden hierdoor minder soepel en kunnen niet optimaal profiteren van het vetzuur. Dit leidt uiteindelijk tot verstrooidheid en verminderde concentratie.’

Motoriek

Uit het onderzoek van De Groot blijkt dat aan het begin van de zwangerschap de vetzuurstatus steeg en naarmate de zwangerschap vorderde, daalde die in het bloed van de moeder. ‘Dit komt precies overeen met de aanleg en de ontwikkeling van het hersenstelsel van de baby’, verklaart ze. ‘De daling van de vetzuurstatus bij de moeder komt de ontwikkeling van het ongeboren kind ten goede, maar bezorgt de moeder dus een verslechterde communicatie in de hersenen.’

Ook keek De Groot naar de impact van het omega 3-vetzuur voor de ontwikkeling van de geboren kinderen. ‘We zagen dat de kinderen die geboren werden met een hoge waarde omega 3-vetzuur, op latere leeftijd een beter gezichtsvermogen hadden dan kinderen die dat niet hadden.’ Hieruit werd duidelijk dat een gezonde hoeveelheid omega 3 een positieve invloed heeft op de motoriek van kinderen.

Voeding

Het omega 3-vetzuur krijg je binnen via je voeding. Het stofje is voornamelijk te vinden in vette vis zoals tonijn en gebakken zalm, en in mindere mate in avocado en walnoten. Daarom is het advies van De Groot aan alle zwangere vrouwen: ‘Probeer minimaal twee keer per week vette vis te eten. Dit helpt niet alleen tegen de verstrooidheid van de moeders, het komt het kind ook ten goede.’

Welke vis mag je eten tijdens je zwangerschap?

Bron: AD Video: YouTube/Open Universiteit