bevallen-corona

11 tips: bevallen tijdens deze spannende corona-tijd (je kunt het!)

Als je (bijna) bent uitgerekend nu het corona-virus voor veel spanning zorgt, is het een extra uitdaging om met vertrouwen de bevalling in te gaan. We leven met je mee en daarom: tips en een hart onder de riem van Ouders van Nu Expert en zwangerschapscoach Marijn van der Zwaard.

De situatie rondom corona en in de zorg verandert per dag. Verloskundigen werken zoveel mogelijk telefonisch, doen alleen de afspraken die medisch noodzakelijk zijn en proberen ze kort te houden. Je kunt er misschien niet van uitgaan dat je eigen verloskundige beschikbaar is of mee het ziekenhuis in mag. Ook weet je niet wat je van het ziekenhuis kunt verwachten nu de zorg op scherp staat om alle corona-patiënten te helpen. Dat maakt onrustig, zeker als je bijna je baby verwacht. De omstandigheden heb je niet in de hand, maar gelukkig kun je zelf dingen doen om hier zo rustig mogelijk mee om te gaan en je vertrouwen te versterken.

Advertentie

1. Kalmeer je zenuwstelsel

Je autonome zenuwstelsel regelt alle processen in je lichaam die vanzelf gaan, zoals je ademhaling, hartslag, hormoonaanmaak en de bevalling. Het zenuwstelsel reageert op stress en ontspanning. Misschien heel lastig in deze situatie, maar focus je nu al op alles wat jou helpt ontspannen. Daarmee help je je zenuwstelsel om je lichaam bij de bevalling op een gezonde manier aan te sturen. Je kunt dan goed oxytocine (voor weeën) en endorfine (voor rust en pijnstilling) aanmaken. Dan is de kans het grootst dat je de pijn aankunt en geen medische ingrepen nodig hebt.

2. Ga op nieuws-dieet

Elke keer als je nieuwsberichten ziet of leest die je bang of bezorgd maken, schiet je zenuwstelsel in de stress-stand. Natuurlijk wil je graag op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen rondom corona en wat dat betekent voor je zwangerschap en bevalling. Maar je helpt je lichaam niet als je de hele dag langs alle updates scrolt. Probeer het te beperken tot twee keer per dag en je verder te richten op wat je rustig en blij maakt.

3. Boost je endorfine

Als je bewust dingen doet waarbij endorfine vrijkomt, maak je minder snel stresshormonen aan. Dat is nu al fijn voor je rust, maar vergroot ook de kans dat je bij de bevalling goed endorfine kunt aanmaken. Dit zorgt voor endorfine: muziek waar je gelukkig van wordt, dansen, rustige yoga, daglicht (een wandelingetje op een stille plek of in je tuin), lachen (kijk grappige films) en zoenen/knuffelen/seks (maar alleen als je partner niet ziek is, natuurlijk).

Lees hier meer over endorfine, de natuurlijke pijnstiller.

4. Massagetechniek

Er is een massagetechniek die de endorfine-aanmaak extra stimuleert. Eigenlijk lijkt het meer op kriebelen. Dit activeert de spiertjes in de huid waar haartjes aan vastzitten (je krijgt er vaak ook kippenvel van) en dan gaat er een sein naar je brein dat het endorfine moet produceren. Laat je partner met de bovenkant van zijn nagels over je huid kriebelen, bijvoorbeeld op je rug, armen, in je nek en over je hoofdhuid.

5. Omring je met positieve mensen

Niet letterlijk, natuurlijk. Social distance is niet voor niets het advies van verloskundigen. Maar support op afstand van vriendinnen en familie kan zo helpen. En daar mag je selectief in zijn: probeer vooral contact te hebben met de mensen die je rust geven. Vermijd app-groepjes waarin iedereen elkaar bang maakt (hoe begrijpelijk de zorgen ook kunnen zijn). In jouw leven mag de geboorte van je baby op één staan en je mag jezelf beschermen tegen alles wat je extra spanning geeft.

6. Maak contact met je baby

Ongeboren baby’s pikken al veel op van de wereld buiten de buik. Dat doen ze onder meer via de stemming van de moeder. Alle emoties zijn oké en geen enkele zwangere vrouw is negen maanden lang alleen maar blij en ontspannen. Het babybrein bereidt zich op die manier ook alvast voor op allerlei situaties. Maar in deze onrustige tijd is jouw aandacht extra fijn voor je baby. Hij voelt het als jij je buik geruststellend aait. Je kunt hem ook in simpele woorden (of in gedachten) uitleggen dat je soms bezorgd bent, maar dat je er ook voor hem bent en dat hij rustig mag groeien en slapen. Door je baby op die manier liefde te geven, maak je oxytocine aan waar jullie allebei rustig van worden. Je partner kan dit natuurlijk ook doen, jullie baby hoort zijn stem en merkt zijn aanrakingen.

Tip: dit zijn nog meer manieren om contact te maken met de baby in je buik

7. Bereid je bevalling voor

In geen enkele situatie kun je precies weten hoe je bevalling zal gaan. Bevallen is meebewegen met hoe het loopt. Met de pijn en de omstandigheden. Maar nu de zorg onder druk staat, wordt er meer gevraagd van je flexibiliteit. Bereid je daarom zo goed mogelijk samen met je partner voor, zodat je snapt wat je lichaam doet en weet hoe jullie samen de rust kunnen bewaren. Misschien wil je ook een andere dierbare stand-by hebben, mocht je partner ziek zijn en niet mee kunnen. Heb je geen zwangerschapscursus gedaan, dan kun je kijken of je toch nog online les kunt volgen. Op Childbirtheducators.nl staan goede Nederlandse zwangerschapsdocenten, die soms ook online cursussen of Skype-consulten aanbieden (kijk bij ‘leden’).

Meer weten? Deze ademhalingstechnieken kunnen je helpen tijdens de bevalling

8. Omgaan met bevallingspijn

Misschien wil je graag pijnbestrijding bij de bevalling en maak je je zorgen dat dat straks niet meer kan. Dat is niet iets om van uit te gaan, maar wie weet stelt het je gerust om te weten wat je zelf kunt doen tegen de pijn (lees hier meer over natuurlijke pijnbestrijding). Ontspannen werkt het beste, maar als je bang bent voor pijn is dat nogal een uitdaging. Dit helpt: warm water (bad/douche), beweging, rustig ademen naar je buik, massage, tegendruk van je partner tegen je onderrug, lage geluiden maken, houdingen die voor ruimte in je bekken zorgen, rustgevende muziek, gedimd licht, jezelf bemoedigend toespreken, lieve steun van je partner en je verloskundige.

Lees ook: Dit zijn verschillende bevallingshoudingen om uit te proberen

Extra tip: Op je hand zit een acupressuurpunt dat helpt tegen weeënpijn (let op: dit kan weeën opwekken, probeer het pas tijdens de bevalling!). Maak een rechte hoek van je duim en wijsvinger: het punt zit in de hoek, tegen je middenhandsbeentje aan. Geef stevige druk met je duim tijdens een wee, of laat je partner druk geven op beide handen. Je kunt het punt ook gebruiken om weeën te versterken en de geboorte van de placenta te helpen.

Lees meer: Geboorte-TENS kan helpen tegen weeënpijn

9. Versterk je immuunsysteem

Het is niet alleen nu, maar ook als je straks voor je baby zorgt en moet herstellen van de bevalling, belangrijk dat je gezond blijft. Blijf zoveel mogelijk thuis, eet goed en gevarieerd, met veel groente en fruit, verse soep en gemberthee, veel water en liefst zoveel mogelijk onbewerkte producten. Suiker kan aantrekkelijk zijn als je gespannen bent, maar probeer het weinig te eten. Neem lekker veel rust en blijf een beetje in beweging. Dit zijn superfoods voor zwangere vrouwen.

10. Je kunt het, echt!

Je bent namelijk geweldig en je partner ook. Tijdens de bevalling kan het állerbeste in jullie naar boven komen. Vertrouw erop dat je jezelf en elkaar gaat verrassen met wat je in huis hebt. Luister naar je intuïtie, dat stemmetje van binnen dat precies weet wat goed voor je is als het erop aankomt. En vertrouw op de hulp die je gaat krijgen. Verloskundigen en andere zorgverleners staan onder druk, maar willen ook het beste voor anderen. Spannende tijden zorgen ook voor saamhorigheid en inlevingsvermogen.

11.Vul aan

Dit is dé tijd om elkaar te steunen. Lees je dit en denk je aan meer tips die zwangere vrouwen en hun partners zouden kunnen helpen? Vul gerust aan en steek (andere) mensen die nu een baby verwachten een hart onder de riem.

Meer lezen: Antwoord op de 10 meest gestelde vragen over corona en zwanger zijn

Marijn van der Zwaard

Zwangerschapscoach

Marijn van der Zwaard is zwangerschapscoach in Groningen. Ze volgde de opleiding Docent Natuurlijk Zwanger, waar ze – naast verloskundetheorie – yoga, shiatsutechnieken en drukpunten voor de zwangerschap en bevalling leerde. Daarnaast is ze gecertificeerd HypnoBirthing-docent en deed ze o.a. trainingen rebozotechnieken en Spinning Babies. Vanuit haar eigen bedrijf Heybabycoaching.nl begeleidt ze ouders bij de fysieke en mentale voorbereiding op de geboorte van hun baby.

Contact
Website
Facebook
Instagram