diastase

Diastaseklachten: wat als de ruimte tussen je buikspieren niet weggaat?

Tijdens de zwangerschap wijken je rechte buikspieren uiteen om ruimte te maken voor je baby. Dit noem je een (rectus) diastase. Meestal is dit zes maanden na de bevalling vanzelf hersteld, maar wat als de ruimte tussen de buikspieren blijft?

Wat is een diastase?

Als de ruimte tussen de linker- en rechterhelft van je rechte buikspieren groter is dan normaal spreekt men van een (rectus) diastase. Een diastase kan diverse oorzaken hebben en leidt soms tot klachten, maar dit hoeft zéker niet altijd het geval te zijn.

Advertentie

Een diastase ontstaat wanneer de druk of trekkracht aan de rechte buikspieren groter is dan het weefsel daartussen. De rechte buikspieren wijken uiteen op de middellijn van de linea alba: deze bindweefselplaat loopt van de onderkant van het borstbeen naar de bovenkant van het schaambeen.

Een diastase in de laatste weken van de zwangerschap en in de periode daarna is volkomen normaal. Tijdens de zwangerschap neemt de druk op de bindweefselplaat van binnenuit steeds verder toe en neemt onder invloed van hormonen de stevigheid van het bindweefsel wat af. Hierdoor wijken je buikspieren uiteen om zo ruimte te maken voor je groeiende baby.

Lees meer: Diastase tijdens je zwangerschap en na de bevalling

diafragma middenrif

Diastase na de bevalling

Als je zwanger bent, is een diastase niet te voorkomen. Het is nodig om je buik te laten groeien. Vanaf week 35 van de zwangerschap heeft elke zwangere vrouw dan ook een diastase. Kort na de bevalling is er meestal nog steeds ruimte te voelen tussen de rechte buikspieren en is het normaal dat de linea alba nog zacht aanvoelt. Hoelang het vervolgens duurt voordat de diastase is verdwenen, verschilt per vrouw. Bij de één is de ruimte tussen de rechte buikspieren snel weer genormaliseerd, bij de ander heeft het lichaam meer tijd nodig.

Bij 60 procent van de moeders is de diastase zes maanden na de bevalling vanzelf weer gesloten. Waardoor 40 procent van de vrouwen na hun zwangerschap nog een diastase heeft, daar is de wetenschap het niet over eens.

Ruim een half jaar na je bevalling een diastase hebben is in principe niet erg, maar de klachten kunnen wel vervelend zijn. Zo kan je last hebben van:

  • Een opgezette, zwanger ogende buik
  • Bekkenbodemklachten
  • Lage rug- en bekkenklachten
  • Pijn rond de navel en/of een navelbreuk
  • Problemen met helemaal doorademen
  • Problemen bij het genereren van kracht en het verhogen van de buikdruk
  • Obstipatie 

Heb je last van één of meer van de hierboven beschreven klachten? Of gaat jouw herstel niet vanzelf? Dan is het goed om naar een gespecialiseerd (bekken)fysiotherapeut te gaan. Ook is het belangrijk om nog te wachten met het trainen van je rechte buikspieren als je een diastase hebt.

Lees meer: Buikspieroefeningen na de bevalling: wanneer mag het weer?

Sluitlaken of sluitband in de kraamperiode

Om tijdens de kraamperiode je rechte buikspieren te helpen herstellen en de linea alba wat rust te geven, kun je de eerste twee tot drie weken na de bevalling een sluitlaken of -band gebruiken. Een sluitlaken of -band ondersteunt het bekken, de lage rug en geeft rust in de spieren binnen en rondom het bekken. Ook worden de rechte buikspieren meer naar elkaar gebracht waardoor de buikwand wat meer ‘sluit’. Wil je een sluitlaken- of band gebruiken, doe dit dan in overleg met je verloskundige, de kraamverzorgster en/of een (bekken)fysiotherapeut.

Meer weten? Zo werkt een sluitlaken of sluitband

Zelfcheck diastase

Zo check je de grootte en voortgang van een diastase na de bevalling:

  1. Ga op je rug liggen met je knieën opgetrokken en je voeten plat op de grond.
  2. Leg je armen langs je lichaam, je handpalmen wijzen naar beneden.
  3. Tijdens het uitademen til je je hoofd op, met je kin op je borst. De schouderbladen komen ook iets los van de grond.
  4. Kijk naar je buik of er een inkeping of bultje (doming) zichtbaar is. Je kunt ook met je hand voelen boven en onder je navel of je ruimte tussen je buikspieren voelt.
  5. Zie of voel je een inkeping of bultje (doming) of voelt de ruimte tussen je buikspieren slap en diep, dan zijn je spieren nog niet goed met elkaar verbonden. Er is dan nog sprake van een diastase.

Lees meer: Diastase tijdens de zwangerschap en bevalling

Hulp zoeken bij diastase

  • Voel je bij de zelftest een duidelijke ruimte op de middellijn tussen je rechte buikspieren en ervaar je één of meer van de bovengenoemde klachten? Of zie je bij de zelftest een bultje of inkeping? Neem dan contact op met een gespecialiseerd (bekken)fysiotherapeut. Hier heb je geen verwijzing voor nodig. Het opbollen kan er namelijk op wijzen dat de manier waarop je ‘core’ functioneert, niet optimaal is. Mogelijk ontwikkel je later daardoor klachten die je met behulp van wat simpele adviezen en oefeningen voor had kunnen zijn.
  • Voel je bij de zelftest wel een klein gleufje, maar heb je verder geen klachten dan is verdere actie niet nodig. Elk lijf is nou eenmaal anders.

Behandeling diastase

Ga je naar een gespecialiseerd (bekken)fysiotherapeut, dan wordt er eerst goed gekeken waarom de diastase nog aanwezig is. Vervolgens wordt er een behandelplan gemaakt dat onder andere kan bestaan uit coördinatie-/ krachttraining, mobilisaties, fascietechnieken en adviezen op het gebied van bewegen en voeding. Heeft de behandeling niet voldoende resultaat, dan kan in overleg met een plastisch chirurg overwogen worden om de rechte buikspieren (rectus abdominis) te herstellen door middel van een operatie. Soms is een diastase is niet helemaal te herstellen en zul je moeten accepteren dat je buik niet meer wordt zoals hij ooit was.

Last van een diastase en op zoek naar hulp? Hier vind je een professional bij jou in de buurt.

Sporten en bewegen met een diastase

Na de bevalling is het belangrijk om je buikspieren goed te laten herstellen en niet te veel kracht op de linea alba en de rechte buikspieren uit te oefenen. Draai je daarom de eerste zes weken na de bevalling eerst op je zij als je uit bed wilt stappen.

Lees meer: buikspieroefeningen na de bevalling: wanneer mag het weer?

Ook is het belangrijk om nog te wachten met het trainen van je rechte buikspieren zolang je een diastase hebt. Gelukkig zijn er genoeg oefeningen die je (aangepast) wél kunt doen. Wil je geen enkel risico nemen en toch weer gaan sporten? Er zijn steeds meer (personal) trainers en speciale postpartum-trainers die ervaring hebben met het geven van training bij een diastase.

Goed om te weten: wanneer mag je weer sporten na de bevalling?

Jody Kienhuis

Manueel therapeut - Zwangerschapstherapeut

Jody is moeder van een dochter en mede-eigenaar van De Fysio Studio in Amsterdam. Als ervaren fysio- en manueel therapeut behandelt zij vrouwen met zwangerschapsgerelateerde klachten. Jody is gespecialiseerd in het behandelen van (complexe) klachten aan de wervelkolom, het bekken (incl. het stuitje) en diastase problematiek. Door vanuit de manuele therapie vaak in aanraking gekomen te zijn met (gezondheids)problematiek bij vrouwen die door middel van goede voorlichting voorkomen had kunnen worden, heeft zij haar blik verruimd en is het haar missie geworden om zich ook te richten op preventieve gezondheidszorg.

Via haar online platform Awaken your Motherhood deelt zij waardevolle inzichten voor elke zwangere vrouw én moeder. Hierin heeft ze ook haar eigen podcast serie, waarin zij wetenschappelijke kennis en holistische visies over selfcare deelt. Daarnaast komen in deze serie ook andere experts aan het woord die werkzaam zijn in de gezondheids- en geboortezorg.

Voor meer informatie: kijk op De Fysio Studio en voor achtergrond:
Facebook
Instagram: 'De Fysio Studio'
Instagram: 'Awaken your Motherhood'
LinkedIn