oliebollen zwangerschap

Mag je oliebollen eten als je zwanger bent?

Grote kans dat jij tussen Kerst en Oud en Nieuw zin hebt in een lekkere, grote oliebol. Maar mag je die wel tijdens de zwangerschap? Voedingsdeskundige Sharon Looyen geeft advies.

Ja, een oliebol mag zeker tijdens de zwangerschap. Er zit niets in wat je zou moeten vermijden als je zwanger bent. Oliebollen hebben het imago vet en ongezond te zijn, toch blijkt uit een onderzoek aan de Universiteit van Wageningen dat een oliebol minder verzadigd vet bevat dan een sneetje bruinbrood met magere kaas. Daarnaast blijkt een oliebol ook minder slecht te zijn dan een eierkoek. Tenminste als je kijkt naar de (toegevoegde) suikers. Eierkoeken bevatten bijna twee keer zoveel (toegevoegde) suikers dan oliebollen en een oliebol bevat meer vezels dan één eierkoek. Qua calorieën verschillen ze niet gek veel van elkaar: een oliebol is 266 kcal en een eierkoek ‘doet’ 202 kcal.

Advertentie

Waar worden oliebollen van gemaakt?

Oliebollen worden bereid van deeg dat bestaat uit: bloem, eieren, gist en (lauwe) melk. Soms wordt er bier in verwerkt, maar door de verhitting zit er geen alcohol meer in de oliebol zelf. Het deeg laat je vervolgens met twee lepels in een pan met hete plantaardige olie vallen. Zo ontstaat er een deegbolletje dat bruin wordt gebakken door het vet.

Tip: rauw ei, zacht gekookt ei of een spiegelei, welke mag je wel en welke niet tijdens je zwangerschap?

Voedingswaarden

De gemiddelde oliebol bevat de volgende voedingswaarden:

Bouwstoffen Voedingswaarden
Energie 266 Kcal
Energie 1126 kj
Water 41,2 g
Eiwit 6,5 g
Koolhydraten 42,0
Vet 7,5 g
Suikers 15.4 g

Het valt dus best mee hoeveel calorieën een oliebol bevat, zeker als je dit vergelijkt met een appelflap waar al snel 380 calorieën in zitten. Wel is het belangrijk dat de plantaardige olie (meestal zonnebloemolie) in de frituurpan regelmatig wordt ververst. Dit kan je altijd even navragen als je oliebollen koopt. Ook is het aan te raden om gebruikte frituurolie nooit aan te vullen met nieuwe olie. Oude olie kan met zuurstof reageren en ranzig worden, ook wel oxideren genoemd. Een gevolg hierbij is dat er vrije radicalen vrijkomen, die een belangrijke rol spelen bij het algemene verouderingsproces van het lichaam. Het voedingscentrum geeft aan dat er aanwijzingen zijn dat oxidatie in het lichaam na lange tijd mogelijke hart- en vaatziekten en schade aan het zenuwstelsel tot gevolg kan hebben.

Antioxidanten

Antioxidanten die via gezonde voeding ons lichaam binnenkomen maken vrije radicalen onschadelijk. Alle fel gekleurde groenten en fruit zijn rijk aan antioxidanten, denk aan blauwe bessen of een rode tomaat.

tip

Als frituurolie 5 tot 7 keer is gebruikt, is het advies de olie te vervangen. Dat geldt ook als er een sterke geur of smaak aan zit, het donker of stroperig wordt en gaat walmen of schuimen. Iedere keer na gebruik verbrandt de frituurolie een beetje meer en daarnaast blijven verbranden delen van hetgeen je hebt gefrituurd achter, waardoor het gehalte acrylamide wordt steeds hoger wat een giftig verbrandingsproduct is van koolhydraten.

Een kleine kanttekening bij het eten van een oliebol, poedersuiker is niet meegerekend in het aantal calorieën per oliebol. Bedek je oliebol dus liever niet met een dikke poeder-laag. Te veel suiker is voor iedereen af te raden, niet alleen tijdens je zwangerschap.

Geniet met mate

Oliebollen mogen in vergelijking met andere feestelijke lekkernijen relatief weinig calorieën en verzadigd vet bevatten, maar ze bevatten ook weinig gezonde voedingsstoffen, zoals vitamines en mineralen. Daarom geldt voor een oliebol hetzelfde als voor vele andere producten die weinig toevoegen aan je gezondheid: geniet tijdens Kerst en Oud en Nieuw van een heerlijke oliebol, maar eet ze met mate.

Lees ook: Kan dat ene glaasje champagne met oud en nieuw echt kwaad?