Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

 

Obstipatie tijdens zwangerschap: 7 tips

Dat misselijkheid en vocht vasthouden typische zwangerschapskwaaltjes zijn wist je waarschijnlijk wel, maar ook obstipatie is een kwaal die veel voorkomt. Wat kun je doen tegen verstopping (obstipatie) tijdens je zwangerschap?

Wat is obstipatie bij zwangerschap?

Tijdens je zwangerschap kun je last krijgen van obstipatie: een lastige stoelgang of verstopping. Regelmatig poepen lukt opeens niet meer en als je eenmaal moet, kan het zijn dat je hard moet persen om de ontlasting eruit te krijgen.

Advertentie

Obstipatie wordt veroorzaakt door – daar zijn ze weer – de veranderde hormonen in je lichaam. Het hormoon progesteron verslapt tijdens je zwangerschap de spieren in je darmwand, waardoor je dikke darm minder snel gaat werken. De functie van je dikke darm is onder andere vocht uit ontlasting halen, dus zit je poep daar te lang, dan wordt je ontlasting droog en hard.

Daar komt nog een ander probleem bij: doordat je baarmoeder snel groter wordt, worden je darmen ook nog weggedrukt; ze komen in de knel en kunnen daardoor minder goed hun werk doen. Je hebt officieel last van obstipatie als je minder dan drie keer per week naar de wc moet. Heb je last van verstopping zwangerschap? Wat te doen bij obstipatie?

Meer lezen: Negen van de tien moeders overkomt het: poepen tijdens de bevalling. Gênant? Nee, heel normaal.

Tips tegen obstipatie

Obstipatie kan zorgen voor buikpijn en een opgeblazen gevoel. En dat laatste is extra vervelend als je ook nog eens te maken hebt met een groeiende buik, die toch al onder spanning staat. Toch zijn er dingen die je kunt doen om obstipatie tijdens je zwangerschap te verminderen:

Veel drinken
Drink ’s ochtends bij het opstaan een groot glas lauw water. Drink ook de rest van de dag genoeg water (niet te koud) of cafeïnevrije thee: zo’n anderhalf tot twee liter per dag. Probeer zo min mogelijk koffie te drinken (maximaal een kop per dag). Te veel cafeïne is namelijk niet goed voor je baby.

Eet vezelrijk voedsel
Vezels zetten je darmen flink aan het werk en zorgen voor zachte ontlasting. Precies wat je nodig hebt bij obstipatie. Je vindt vezels in plantaardige voeding. Vooral volkorengraanproducten zoals volkorenbrood en -pasta en zilvervliesrijst zitten er vol mee, maar er zitten ook veel vezels in groente, fruit, peulvruchten, noten en aardappels. Als lunch een salade met veel groenten is dus een goed idee. Net als een handje ongezouten noten als snack. Probeer bewust elke maaltijd veel vezels binnen te krijgen. Hier meer voorbeelden van vezelrijke producten.

Eet gezonde vetten
Voeg ook aan elke maaltijd gezonde verzadigde vetten toe, denk aan wat ongebrande noten bij je kom volle yoghurt, geprakte avocado op je boterham, een theelepel olijfolie over je boterham of een theelepel kokosolie door je havermout. Goede vetten stimuleren de vertering en verbeteren de opname van voedingsstoffen. Daarnaast ben je langer verzadigd en ondersteunt het ook nog je hormoonhuishouding.

Extra eettips
Je kunt ook proberen te ontbijten met wat yoghurt met gebroken lijnzaad. Het is niet bewezen, maar deze vezelbommetjes zouden je darmwerking stimuleren. Misschien ook het proberen waard: Roosvicee Fruitkracht Pruimen. Deze siroop zit bomvol vezels van pruimen.

Blijf in beweging
Als jij in beweging komt, doen je darmen mee. Beweeg daarom het liefst elke dag een halfuur. Dat kun je natuurlijk doen in de sportschool als je je goed voelt, maar ook van een wandeling worden je darmen al blij.

Ga meteen naar de wc
Voel je dat je (eindelijk) moet poepen, stel het wc-bezoek dan niet uit. Als je de aandrang negeert, voel je die daarna minder goed en wordt je ontlasting alleen maar harder.

Let op je houding op de wc
Kun je eindelijk naar het toilet, let dan goed op je houding. Leun niet naar voren, maar zit rechtop. Zorg ook voor goede ondersteuning voor je voeten en gebruik eventueel een krukje. De hurkhouding is de perfecte poephouding zwanger, zet je voeten dus plat en ontspannen op het krukje en zorg dat je knieën boven je heupen zitten.

Tip! De Yummygums Mommy bevatten 15 vitaminen en mineralen én foliumzuur. Je bestelt ze via deze link.

Wanneer ga je naar de huisarts met obstipatie?

Heb je de bovenstaande tips geprobeerd, maar blijf je last houden van obstipatie tijdens je zwangerschap? Dan kan de huisarts je laxeermiddelen voorschrijven. Dit zijn poeders die je oplost in een glas water en ’s ochtends drinkt. De laxeermiddelen trekken vocht naar je darmen. Daardoor wordt je ontlasting zachter en gaan je darmen als het ware beter ‘kneden’. Er zijn twee obstipatie middelen die je tijdens je zwangerschap veilig kunt gebruiken. Meld wel altijd duidelijk bij je huisarts dat je zwanger bent. Het is niet zo dat je darmen luier worden door het gebruik van laxeermiddelen. Stop je ermee, dan pakken ze hun normale werking weer op. Sommige laxeermiddelen moet je langere tijd (minstens twee maanden) gebruiken, andere obstipatie middelen mag je juist niet te lang gebruiken. Laat je dus altijd voorlichten door je huisarts.

Aambeien door obstipatie: wat doe je eraan?

Het vervelende van obstipatie is dat je daardoor ook weer een andere klacht kunt krijgen: aambeien. Aambeien zijn gezwollen bloedvaten aan de binnenkant van de endeldarm, vlak bij de anus. Ze kunnen ontstaan wanneer je (vaak) hard perst, iets wat vaak gebeurt bij obstipatie tijdens je zwangerschap. Veel vrouwen krijgen ook last van aambeien door het persen tijdens de bevalling. Wanneer je ze ook krijgt, het is een vervelende kwaal. Zo veroorzaken ze:

  • Jeuk rond de anus
  • Wat helderrood bloedverlies tijdens de ontlasting
  • Bij uitwendige aambeien: lekken van dunne ontlasting of darmslijm
  • Gezwollen anus

Zwanger en last van aambeien? Zorg er dan voor dat alles goed schoon blijft. Was je anus na het ontlasten met lauwwarm water en dep goed droog. Zeep of geparfumeerd toiletpapier gebruiken is geen goed idee: dit verergert de pijn en jeuk alleen maar. Je kunt beter een watje met olijfolie gebruiken om het schoon te maken.
Zorg voor zachte ontlasting door de bovenstaande tips te proberen of laxeermiddelen te gebruiken. Stop met persen op de wc, neem eventueel pijnstilling in overleg met de huisarts, en neem een warm bad om de pijn te verlichten.

Bij de apotheek of drogist kun je zalfjes en gels tegen aambeien kopen die je tijdens de zwangerschap kunt gebruiken, al is niet bewezen dat het echt werkt.

Bijvoorbeeld:

  • Sperti Aambeienzalf: breng bij klachten ’s morgens, ’s avonds en nadat je naar de wc bent geweest een dun laagje aan op het gebied rondom je anus.
  • Hamameliszalf van Dr. Vogel:natuurlijke aambeienzalf, die ook helpt tegen de jeuk en bij het herstel van de huid.
  • Hemoclin Spray of Gel: de spray gebruik je als je last hebt van uitwendige aambeien, de gel voor inwendige aambeien.
  • Curanol Zalf: dit homeopathische middel helpt om de bloedvaten elastisch te houden en bevordert de doorbloeding. Deze zalf kun je meerdere malen per dag dun op de aambeien en het gebied rondom de anus aanbrengen.

Je verloskundige of huisarts kan je eventueel ook Curanol tabletten (oraal gebruik) of zetpillen (rectaal gebruik) voorschrijven. Tip: welk middel je ook gebruikt, lees altijd eerst de bijsluiter.

Meer weten over aambeien en fissuren? Je leest het hier

Video: tips tegen constipatie

Dit artikel is tot stand gekomen en goedgekeurd door artsen en andere (medische) deskundigen van het Ouders van Nu expertteam.

Bronnen: Thuisarts.nl, Voedingscentrum, Maag Lever Darm Stichting

Sharon Looyen - Asscher

Algemeen voedingsadviseur

Sharon Looyen - Asscher is oprichtster van Voeding maakt je beter werkzaam als Orthomoleculair therapeut en voedingsadviseur. Ze is gespecialiseerd in voeding en suppletie vóór, tijdens en na de zwangerschap en moeder van een dochter en een zoon. Sharon geeft geregeld voorlichtingsavonden over ondersteunende voeding en suppletie tijdens en na de zwangerschap, bij diverse verloskundigenpraktijken in Amsterdam.

Contact
Website
Facebook
Instagram