Vroege leerling of extra jaar kleuteren?

Vroege leerling of extra jaar kleuteren?

Wordt jouw kind na 1 januari 6 jaar? Dan sta je voor een moeilijke keuze: nog een jaartje doorkleuteren of als vroege leerling naar groep 3.

Speels

Is je kind nog heel speels en vindt hij het moeilijk om lang stil te zitten? Kan hij nog niet zo’n 20 minuten achter elkaar met een werkje bezig zijn? Dan heeft je kind waarschijnlijk het meest aan een extra jaartje lekker de poppen- en bouwhoek in.

Vergeet niet dat spelen voor kinderen ook keihard leren is: ruimtelijk inzicht, grip op de werkelijkheid, ontwikkeling van de motoriek… hij leert het allemaal door te spelen.

Aan de andere kant kan de wat strakkere structuur van groep 3 jouw wildebras juist goed doen. Let daarom ook op de andere punten. En sta erbij stil dat een vroege leerling zijn hele schoolcarrière de benjamin van de klas zal blijven.

Samenwerken

Om het aan te kunnen dat je kind altijd en overal de jongste is, moet hij sociaal en emotioneel goed in zijn vel zitten. Heeft je kind genoeg zelfvertrouwen, kan hij goed voor zichzelf opkomen en duidelijk maken wat hij niet snapt of wat hem frustreert?

Ook heel belangrijk is dat hij kan samenwerken met andere kinderen. Of anders gezegd: heeft hij inmiddels door dat de wereld niet alleen om hem draait en kan hij zich inleven in een ander? Natuurlijk hoeft dit allemaal nog niet perfect te gaan. Maar de potentie moet er wel zijn.

Leergierig

Heeft je kind al belangstelling voor letters en zelf kunnen lezen? Wil hij dolgraag zijn eigen naam schrijven? Of telt hij de hele dag door? Misschien heb je daar zelf wat minder zicht op, maar er wordt in de kleuterklas al heel wat voorbereidend werk gedaan voor het latere lezen en rekenen.

De lera(a)r(es) van je kind weet vast meer. Het moment waarop je kind in staat is om bijvoorbeeld woorden te herkennen, heeft alles te maken met de ontwikkeling van het centrale zenuwstelsel. Het tempo van die ontwikkeling is voor iedereen verschillend. En dat maakt de keuze dus zo ingewikkeld: misschien is je kind er op het beslissingsmoment nog niet aan toe, en na de zomervakantie ineens wél!

Vervelen

Heb je het gevoel dat je kind wel is uitgekeken op de kleuterklas? Zo enthousiast als je kind de eerste keer met een zelfgeprikt werkje thuis kwam, zo haalt hij er nu misschien zijn neus voor op. Als je kind zich echt gaat vervelen, loopt hij het risico om te gaan onderpresteren.

Dat doet hij uit (onbewuste) tactische overwegingen: als hij zegt en doet waar hij aan toe is, snappen de andere kinderen hem niet. Ze vinden hem een rare of een akelige wijsneus, met als gevolg dat hij buiten de groep valt.

Onderpresteren kan je kind qua ontwikkeling echt in de weg zitten. Als je niet meer gewend bent om het beste uit jezelf te halen, kom je alleen nog maar in actie als iets een ‘makkie’ is.

Faalangst

Als je je kind juist te vroeg door laat gaan, loopt hij constant tegen zijn plafond aan: hoe hard hij ook zijn best doet, het lukt vaak net niet. En dan hebben we het over faalangst. Dat kan net zo verlammend zijn.

Juist de enorme leerhonger van kinderen en hun rotsvaste vertrouwen dat ze het ook kúnnen leren, is zo mooi. Structureel denken dat je iets toch niet kunt, leidt tot onzekerheid. Een stevige kleuterbasis hebben is beter dan later alsnog blijven zitten.

Fantasie en werkelijkheid

Kan je kind onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid? Dat wil zeggen: kan hij, hoezeer hij ook in zijn fantasie zit, altijd een lijntje houden met de werkelijkheid, of door de juf of meester teruggeroepen worden?

Advies van de leerkracht

Wat is het advies van zijn leraar? Die weet als geen ander of jouw kind klaar is om als vroege leerling naar groep 3 te geen en heeft overigens ook het laatste woord. Dat neemt niet weg dat ‘goede’ scholen rekening houden met jouw mening en vaak zelfs tegen hun eigen advies in met de ouders meegaan. Dat is dan wel op eigen risico.

Val in elk geval nooit in de valkuil van de opvatting dat een vroege leerling een slimme leerling is. Het gaat helemaal niet om slim, het gaat erom dat je kind op het juiste punt van zijn ontwikkeling zit.