Voor veel kinderen is er niets leuker dan met de knietjes op het kleed en een autootje geklemd in beide handen rond te scheuren over een tapijt met daarop een getekende stad. Aangemoedigd door harde, zelfgemaakte racegeluiden. Steinberg gniffelt: ,,Dat deed ik als kind natuurlijk zelf ook. Ik was dol op die mat en mijn autootjes. Dat is zelfs de reden geweest dat ik planoloog ben geworden."
Maar al dat scheuren op speelgoedwegen geeft ook een verkeerd signaal. ,,Daardoor groei je op dat het hebben van een mooie, snelle auto geweldig is. Een droom." Dat kan anders, dacht Steinberg.
Lees ook: Speelkleed kopen voor je baby of kind: welke soorten zijn er?
Trambaan, fietspaden en veel groen
Als planoloog tekende hij zijn ideale stad, op zo'n zelfde speelmat. Helemaal autovrij is de mat niet. In het midden ligt een grote rotonde omzoomd door stroken asfalt en ergens staat een bestelbus geparkeerd. Maar alternatieven zijn er ook zoals een trambaan, fietspaden, fietsstraten en heel veel groen. Dat maakt het speelkleed net iets anders dan de bekende versie van bijvoorbeeld Ikea.
,,Met autootjes rijden blijft gewoon heel erg leuk om te doen", zegt Steinberg. Maar scheurend over het asfalt van het speelkleed moet de kleine automobilist op dit kleed rekening houden met andere weggebruikers. Zo zijn fietsstraten waar zachter gereden moet worden, woonerven of rijbanen met zebrapaden. ,,We praten veel over minder auto's en meer fietsen, maar alle films, boeken en speelgoed zijn toch vooral gericht op auto's."
Lees ook: De leukste cadeaus voor kinderen van 2 jaar
Ook voor poppen en knuffels
Wat Steinberg ook opviel was dat rondscheuren met autootjes vaker wordt gedaan door jongens dan door meisjes. ,,Juist door ook meer ruimte te bieden aan huizen en zebrapaden, is de mat aantrekkelijker voor meisjes. Dan zijn er meer opties om mee te spelen zoals poppetjes of knuffeldieren."
Inspiratie voor zijn ideale stad, deed Steinberg in Rotterdam. De rotonde in het midden heeft ook wel iets weg van het Hofplein. ,,Klopt", zegt hij. ,,Vanuit mijn kantoor kijk ik daarop uit." Al is zijn getekende versie groener dan de werkelijke. ,,Ik kan niet wachten totdat Hofplein op de schop gaat. Dat wordt heel mooi."
Hoe leuk zou het zijn als je ook rond kan rijden met een bakfietsje of bijvoorbeeld een deelauto
Lior Steinberg
Ook voor de fietsstraten, rode fietspaden en woonerfjes haalde hij inspiratie uit Rotterdam en omgeving. ,,In vergelijking met andere landen zijn de Nederlandse straten vrij goed." Toch is er ook hier nog een hoop werk te doen, zegt de planoloog. ,,Te veel plekken zijn ingericht voor de auto. Waardoor er te weinig ruimte is om te spelen en voor groen."
Lees ook: Het leukste buitenspeelgoed per leeftijd
Tekst gaat verder onder de foto.
Ouders en fabrikanten inspireren
Met het ontwerp voor zijn speelmat wil Steinberg speelgoedfabrikanten en Ikea prikkelen. In de schappen van de meeste speelgoedwinkels zijn alternatieve vervoersmiddelen een stuk minder aanwezig dan de autootjes. ,,Hoe leuk zou het zijn als je ook rond kan rijden met een bakfietsje of bijvoorbeeld een deelauto. De auto is niet de enige manier om je voort te bewegen in de stad." Ook hoopt hij ouders te inspireren.
Ikea is in elk geval enthousiast. Het meubelwarenhuis kent de speelmat en heeft het ontwerp doorgestuurd naar het hoofdkantoor in Zweden. ,,We vinden het grappig en leuk. Dit soort initiatieven verwelkomen wij", zegt een woordvoerder. ,,We denken graag mee over de toekomst en andere manieren van transport." Of de mat daadwerkelijk verkocht gaat worden, kan hij niet beloven. En: ,,Het ontwikkelen van een product duurt ongeveer vier jaar."
Steinberg ontwierp de speelmat in opdracht van Bolt, een platform voor deelvervoer. Het ontwerp is toegankelijk op internet en mag gratis gebruikt worden. Ook wil hij de mat aanbieden op Rotterdamse scholen, kinderopvang en het stadhuis.