Mijn Ouders van Nu
Service
- Klantenservice
Dr. Anika van der Klis is onderzoeker en docent bij de Universiteit Utrecht. Ze studeerde taalwetenschappen, heeft een promotieonderzoek gedaan over taalontwikkeling, en werkt momenteel als postdoc onderzoeker bij psychologie.
Ze doet onderzoek naar de grote individuele verschillen tussen kinderen in taalontwikkeling. Het doel van haar onderzoek is om deze verschillen beter te leren begrijpen, door te kijken naar omgevingsfactoren, ouder-kind interacties en hersenontwikkeling.
Universiteit Utrecht:
Relevante links:
Onderzoek naar invloed van de coronapandemie op de taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling: https://www.uu.nl/nieuws/woordenschat-jonge-kinderen-kleiner-na-coronapandemie en https://www.oudersvannu.nl/voor-ouders/corona-invloed-baby-peuter-taalontwikkeling~de22496
Lopende onderzoeken:
BRAVECHILD: hoe de vroege ontwikkeling van de hersenen bijdraagt aan de taalontwikkeling van kinderen: https://www.uu.nl/onderzoek/bravechild
Linguïstische en paralinguïstische kenmerken van kindgerichte spraak en vocalisaties van jonge baby’s
Vroege kenmerken van autisme (ASS)
Wetenschappelijke publicaties:
2025
van der Klis, A., Junge, C., Adriaans, F., & Kager, R. (2025). The role of dyadic combinations of infants’ behaviors and caregivers’ verbal and multimodal responses in predicting vocabulary outcomes. Infancy, 30(1), e12626. https://doi.org/10.1111/infa.12626
2024
van der Klis, A., Junge, C., Adriaans, F., & Kager, R. (2024). Examining Dutch children’s vocabularies across infancy and toddlerhood: Demographic effects are age-specific and task-specific. Journal of Child Language, 1–20. https://doi.org/10.1017/S0305000924000199
van der Klis, A. (2024). Caregiver-infant interactions and child vocabulary: A large-scale, longitudinal study of dyadic and multimodal behaviours. LOT dissertation. https://doi.org/10.33540/2121
2023
van der Klis, A., Adriaans, F., Han, M., & Kager, R. (2023). Using open-source automatic speech recognition tools for the annotation of Dutch infant-directed speech. Multimodal Technologies and Interaction, 7(7), Article 7. https://doi.org/10.3390/mti7070068
van der Klis, A., van Lieburg, R., Cheng, L.L.S., & Levelt, C. C. (2023). Pauses matter: Rule-learning in children. Language Development Research. https://doi.org/10.34842/2023.0466
van der Klis, A., Adriaans, F., & Kager, R. (2023). Infants’ behaviours elicit different verbal, nonverbal, and multimodal responses from caregivers during early play. Infant Behavior and Development, 71, 101828. https://doi.org/10.1016/j.infbeh.2023.101828
2022
van der Klis, A., Kaya, H., Najafian, M., & Safavi, S. (2022). 3rd ICMI Workshop on Bridging Social Sciences and AI for Understanding Child Behaviour. Proceedings of the 2022 International Conference on Multimodal Interaction, 807–809. https://doi.org/10.1145/3536221.3564031
2020
van der Klis, A., Adriaans, F., Han, M., & Kager, R. (2020). Automatic recognition of target words in infant-directed speech. Companion Publication of the 2020 International Conference on Multimodal Interaction, 522. https://doi.org/10.1145/3395035.3425184
Contact en e-mailadres.