Nieuw uit Amerika: de ‘belly pump’

Je bekkenbodemspieren trainen is altijd een goed idee als je zwanger bent. Mocht je wel klaar zijn met het klassieke doen-alsof-je-je-plas-ophoudt, dan is belly pumping misschien wel wat voor je.

Belly-wat? Met deze oefening, waarin je heel diep ademhaalt, trek je je buik zover in dat je baby in je ribbenkast verdwijnt. Dat klinkt gek en ziet er wat ons betreft nog gekker uit.

Advertentie

Hoe werkt het?

De ademhalingsoefening is onderdeel van de Bloom-methode, een trainingsprogramma ontwikkeld door de Amerikaanse Brooke Cates. Met de methode leer je als zwangere vrouw om vanuit je middenrif te ademen, in plaats van uit je borstkas. Dit zou kalmerend en ontstressend werken.

Verzwakte bekkenbodem

Door de Bloom-methode zouden vrouwen sterkere buik- en rugspieren krijgen. Vrouwen die voor het eerst moeder worden en deze methode volgen, zouden ‘maar’ 20-30 minuten hoeven te persen om de baby ter wereld te brengen. Ook zouden de oefeningen kunnen voorkomen dat je na de bevalling last krijgt van een verzwakte bekkenbodem of rectus-diastase.

Veilig?

Bewegings-deskundige Esther van Diepen heeft zo haar twijfels over de nieuwe fitnesstrend. Zo is er volgens haar nog weinig onderzoek gedaan naar de veiligheid en effectiviteit van belly pumping. ‘Maar we weten wel dat ademhalingsoefeningen goed zijn voor ontspanning en het verminderen van stress. Daarnaast draagt het trainen van de core bij aan een stabiele en blessure vrije zwangerschap en herstel. Toch lijkt het me lastig om deze methode aan te leren aan een zwangere vrouw zonder ervaring met ademhaling- en ontspanningsoefeningen.’

We zijn er nog niet over uit of we dit zelf zouden willen proberen, maar de filmpjes van het ‘belly pumping’ zijn in ieder geval wel heel fascinerend…

Bron: Popsugar.com/Esther van Diepen