De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) verplichtte bakfietsproducent Babboe eerder per direct de handel van al zijn bakfietsen te staken, omdat de afgelopen jaren honderden frames van bakfietsen zijn gebroken. Ook moest de producent bakfietsen met een ernstig veiligheidsrisico terugroepen.
Aanvankelijk kregen klanten een voucher voor een vervangende fiets aangeboden. De ACM ontving klachten van mensen die liever hun geld terug wilden. Ook de Consumentenbond was niet tevreden over de manier waarop Babboe handelde en vroeg de toezichthouder ernaar te kijken. Volgens de bond moesten consumenten maanden wachten op controle, reparatie of een nieuwe fiets en was een groot deel van de fietsen niet leverbaar.
Lees ook: Getest: de beste elektrische bakfietsen van 2024
Extra optie
Na gesprekken met de ACM heeft Babboe besloten de terugroepactie uit te breiden door actief een extra optie aan te bieden. Consumenten kunnen nu in plaats van een vervangende fiets ook kiezen voor een geldbedrag. De hoogte van het bedrag is afhankelijk van hoe oud de fiets is.
'Op basis van het consumentenrecht heb je recht op een veilig product. Is er sprake van een onveilig product dan heb je recht op herstel of vervanging', legt de ACM uit. 'Lukt dat niet of duurt dat te lang dan kun je de overeenkomst ontbinden. Vervolgens heb je recht op geld terug.'
80 procent
Babboe laat weten dat inmiddels ruim 80 procent van de bakfietsen is opgehaald bij klanten. Klanten die kozen voor een vervangende fiets, hebben deze ontvangen of krijgen binnen enkele dagen bericht over hun levering. Het bedrijf verwacht dat alle bestelde fietsen voor eind januari zijn geleverd. In het eerste kwartaal wil Babboe een 'passende oplossing' hebben gevonden voor alle klanten.
De Consumentenbond vindt het fijn dat de ACM deze kwestie zo heeft opgepakt. Toch zijn er nog wel wat 'losse eindjes', ziet de organisatie. 'Zo zijn er klanten die een voucher hebben ingezet, maar wilden zij misschien toch niet hun geld terug?', vraagt een woordvoerster zich af. 'Dat weten we niet en daar hebben we geen zicht op. Het is dan ook zuur dat klanten zo lang hebben moeten wachten op Babboe.'