Voor oudersNieuws

Onderzoek: ouders hebben vaak niet door hoe leuk (of stom) hun kind school echt vindt

Weet jij écht of jouw kind met plezier naar school gaat? Getty Images
Getty Images
Leestijd 2 minuten
Lees verder onder de advertentie

Ouders van kleuters blijken namelijk helemaal verkeerd in te schatten hoe hun kind daadwerkelijk denkt over school. Althans, dat is wat Britse onderzoekers verbonden aan de Universiteit van Cambridge stellen op basis van hun onderzoek.

Voor de studie, die de titel Ready or Not heeft gekregen, werden meer dan tweehonderd kinderen van hun vierde tot en met hun zevende levensjaar gevolgd, dus van de kleuterklas tot en met groep 3.

Emoji

Zowel de kinderen als hun ouders werden op twee momenten in hun leven gevraagd om een vragenlijst in te vullen. De kinderen konden met simpele emoji's aangeven hoe zij dachten over school en de verschillende aspecten die hun schooldag beïnvloedden. Denk hierbij aan vragen als: Hoe voel jij je op weg naar school?, Hoe voel jij je in het klaslokaal? en: Hoe voel jij je op het schoolplein?

Wat opviel: de ouders hadden het goed mis wat betreft de gedachten en gevoelens van hun 4- en 5-jarigen. Een jaar later maakten de ouders iets betere inschattingen, maar alsnog hadden ze het vaak niet bij het juiste eind. Hun antwoorden kwamen vaak wel overeen met hoe hun kind zich het jaar daarvoor voelde over school.

Lees ook: Spitsuur: 'Als er iets op school gebeurt, ben ik er altijd bij'

(On)gelukkig

Ook opvallend: ouders overschatten het plezier dat kinderen ervaren in het klaslokaal, zowel in de kleuterklas als in groep 3. Het plezier dat kinderen beleven op het schoolplein wordt juist onderschat.

'We hebben ontdekt dat er een groot verschil is tussen de perceptie van de kinderen en wat de ouders denken', concludeert hoofdonderzoeker Claire Hughes op de website van de universiteit. Sterker nog: het duurt volgens Hughes en haar team in veel gevallen wel een jaar voordat ouders écht doorhebben hoe hun kind werkelijk denkt over school.

Lees ook: Je kind wil niet naar school: wat kun je doen?

Lees verder onder de advertentie

Minder plezier

Jonge kinderen die vroeg aangaven veel plezier te hebben in school, bleken een jaar later meer vertrouwen te hebben in hun eigen lees- schrijf- en rekenvaardigheden. 'Blije kinderen leren beter', concluderen Hughes en haar collega-onderzoekers dan ook.

Maar veel kinderen belanden daarentegen in groep 3 vaak in een dip qua schoolplezier volgens de onderzoekers, vanwege de overgang van spelenderwijs leren naar meer structuur.

Met je kind praten

Volgens Hughes en haar team is het daarom van belang dat ouders goed weten hoe hun kinderen over school denken, zodat zij eventueel kunnen ingrijpen mocht dat nodig zijn. Haar advies is dan ook: ga in gesprek met je kind. 'Op die manier kun je als ouder bijdragen aan meer schoolplezier voor je kind omdat het ze helpt om bepaalde gebeurtenissen te verwerken.'

Lees ook:
Praten over school: zo vertelt je kind meer

Bron:
University of Cambridge

Lees verder onder de advertentie