'Weet ik niet meer'-fase
Het heeft weinig zin om een kleuter uit groep 1 of 2 te vragen hoe zijn schooldag was. Dikke kans dat je kind antwoordt met 'weet ik niet meer'. Vierjarigen zijn nog niet in staat abstracte vragen als 'hoe was het' en 'wat heb je allemaal gedaan' goed te beantwoorden. Ook voor een chronologisch verslag van de schooldag zijn kleuters simpelweg nog te jong. Wil je weten wat je kind op school heeft gedaan, stel dan concrete vragen als: heb je geknutseld? Zat Pip naast je in de kring?
Heb geduld
Veel kinderen zijn moe als ze uit school komen en hebben daarom geen zin om van alles in detail te vertellen. Overlaad je kind niet met vragen en gun hem de tijd om even tot rust te komen. Rondom bedtijd is ook een goed moment om de dag door te nemen. Het is een logische afsluiter van de dag. Ook praten kinderen vaak meer en makkelijker omdat ze er tijd mee kunnen rekken tot ze moeten gaan slapen.
TIP! Gaat je kind voor het eerst naar school? Met deze rugtassen steelt hij of zij de show!
Stel geen gesloten, maar open vragen
Met een vraag als 'Vond je het leuk?' kan een kind niet zo veel, behalve ja of nee zeggen. Probeer meer uitgebreide antwoorden uit te lokken door te vragen met wie ze hebben gespeeld, wie het hulpje was in de klas en welk verhaal er is voorgelezen.
Stel originele vragen
Als je echt wilt horen hoe het op school was, moet je daar een beetje je best voor doen. Stel een open vraag die je kind uitdaagt. Zo krijg je meer inzicht in hoe hij denkt over school en daarnaast zorgen ze voor grappige en verrassende antwoorden.
Wat was het leukste/stomste wat je vandaag op school hebt meegemaakt?
Waar moest je vandaag om lachen in de klas?
Als je mocht kiezen, naast wie zou je dan graag in de klas willen zitten?
Wat is de coolste plek op school?
Welk raar woord heb je vandaag gehoord? En waarom vond je dat raar?
Wat heb je vandaag in de kring verteld of wat had je in de kring willen vertellen?
Wie heb je vandaag geholpen?
Waar kon je vandaag wel hulp bij gebruiken? Aan wie heb je dat toen gevraagd?
Vertel me één ding dat je vandaag hebt geleerd.
Wanneer was je blij vandaag?
Wanneer verveelde je je vandaag?
Met wie zou je graag tijdens de pauze willen spelen als je mocht kiezen tussen kinderen met wie je nog nooit hebt gespeeld?
Wat is het leukste liedje dat je op school hebt geleerd?
Welk woord heeft je juf/meester vandaag vaak gebruikt?
Wat zou je vaker willen doen of willen leren op school?
Wie vond je vandaag de allerliefste van de klas? Waarom?
Wie kan er in jouw klas wat aardiger tegen je doen?
Met wie speel je in de pauze?
Wie is het grappigst in je klas? En waarom is hij/zij grappig?
Wat vond je het leukst tijdens de lunch/10-uurtje?
Wat aten andere kinderen tijdens de lunch/10-uurtje?
Als jij morgen de meester/juf mocht zijn, wat zou je dan doen?
Wie in jouw klas zou jij wel eens de gang op willen sturen?
Zit je op een leuke plek in de klas of zou je met iemand willen ruilen? En waarom dan?
Wie krijgt in de klas vaak op zijn donder? En wat doet hij/zij dan?
Meer tools om je kind uit te dagen om meer te vertellen:
Check het bij de juf
Schroom niet om af en toe bij de juf te checken hoe het gaat. Die heeft al veel kleuters en ouders voorbij zien komen en begrijpt dat. Ze ziet je kind de hele dag en kan vaak een vrij goed beeld schetsen van hoe hij in de klas is. Gedraagt je kind zich op school heel anders dan thuis, dan kan dat een signaal zijn. Misschien voelt hij zich in de klas ondergesneeuwd door de kinderen uit groep 2.
Heb je moeite met hoe de dingen op school gaan? Bespreek dat dan met de juf. Praat er niet te veel over waar je kind bij is. Kinderen zijn loyaal naar hun ouders, maar ook naar de juf. Door er te veel en te negatief over te praten, maak je een probleem groter dan het is. En belast je je kind er nog meer mee.
Kijk naar hoe je kind over het algemeen is
Slaapt je kind goed, eet hij goed, dan zijn dat tekenen dat hij lekker in zijn vel zit. Als hij opeens moeite krijgt met dingen die eerst soepel verliepen, dan kan het zijn dat hij het op school niet fijn vindt.