Waarom is ontbijten belangrijk voor je kind?

Waarom is ontbijten belangrijk voor je kind?

Sommige kinderen krijgen ’s ochtends geen hap door hun keel. Marianne Hoogervorst – kinderdiëtist bij Essential Balance – vertelt waarom je je kind toch beter kunt stimuleren ’s ochtends te eten. Waarom is ontbijten belangrijk voor je kind?

Sommige kinderen hebben ‘s ochtends nog geen zin om te eten. Toch is het aan te raden je kind te stimuleren goed te ontbijten. Het ontbijt is tenslotte de eerste maaltijd van de dag en een goed begin is het halve werk. Dat maakt een goed ontbijt belangrijk.

Waarom is ontbijten belangrijk?

Het wordt vaak gezegd dat het ontbijt belangrijk is, maar waarom is dat zo? Een goed ontbijt is nodig om de spijsvertering te starten en om voldoende energie binnen te krijgen om de dag mee te beginnen. Van de energie en voedingsstoffen die kinderen dagelijks nodig hebben, halen ze 10 tot 15% uit het ochtendmaal. Als je ontbijt, krijgt meer vitaminen en mineralen binnen. Dat maakt goed ontbijten belangrijk voor de gezondheid van je kind.

Concentratie

Ontbijt een kind niet of niet voldoende dan is er te weinig energie om zich goed te kunnen concentreren. Bovendien voorkom je door te ontbijten dat je kind op een later moment op de dag meer trek krijgt en verkeerde dingen zoals snoep gaat eten.

Zelf laten kiezen

Moedig je kind dus aan om ’s ochtends goed te eten. Het kan helpen om je kind te laten kiezen wat het op z’n brood wil. Zeg dus niet: Wil je smeerkaas? Maar: Wil je smeerkaas of ham? Bied bij voorkeur geen zoet, maar hartig beleg aan. Dit zorgt voor minder schommelingen in de suikerspiegel van je kind en geeft een meer voldaan gevoel.

Overgewicht

Kinderen krijgen op steeds jongere leeftijd overgewicht. Dat heeft onder andere te maken met niet of onregelmatig ontbijten. Melk wordt bovendien vervangen door zoete drankjes. Ouders van dikkere kinderen denken vaak onterecht dat niet ontbijten weer scheelt in de calorieën. Niet dus. Sterker nog, kinderen die niet ontbijten, zijn vaak zwaarder dan kinderen die ’s morgens wel eten.

Moet je je kind (weer) leren ontbijten, begin dan beetje bij beetje en maak de porties steeds iets groter tot je de gewenste hoeveelheid hebt bereikt.